Rij-indruk: Yamaha MT-07

e laatste jaren wordt ons met alle mogelijke middelen ingelepeld dat we niet aan hokjesdenken mogen doen. Out-of-the-box denken zou zoveel beter zijn, verandering is een vereiste. Yamaha koos er bij de nieuwe MT-07 voor om niet echt ‘out-of-the-box’ te gaan denken, maar slechts de hoogstnodige wijzigingen door te voeren. Niet bepaald wat ons wordt voorgespiegeld door coaches en goeroes allerhande, maar misschien toch de juiste keuze wanneer je een goed product nog beter wil maken.

Yamaha strooit kwistig in het rond met de slogan ‘The dark side of Japan’. Op één of andere manier denk ik daarbij altijd aan ‘Kill Bill’ van Quentin Tarantino, waar Uma Thurman met Samuraizwaarden honderden ledematen van een horde Japanse maffiosi afhakt. Een echte Beatrix Kuddo (het personage van Uma Thurman) schuilt er echter niet in de MT-07. De nieuweling zoekt dan wel de aansluiting met de MT-10 en de MT-09, maar er is bewust voor gekozen om van de MT-07 de minst agressieve van dit drietal te maken, omdat hij op die manier een groter publiek aanspreekt. Het meest opvallende daarbij is dat Yamaha de MT-07 niet heeft uitgerust met de typerende, boos kijkende, dubbele koplamp van de zwaardere MT’s. Achteraan zit wel nog de vette 180mm slof gemonteerd die stoer oogt, maar tegelijk ook wat zwaarder weegt en minder snel stuurt dan bvb. een 160mm exemplaar zoals gebruikt op de meeste concurrenten. Ook de tank werd aangepast en ziet er nu een stuk agressiever uit. De MT-07 zit weldegelijk aan de donkere kant van Japan, maar dan wel daar waar er nog een beetje licht schijnt in de duisternis.

 

Allemansvriend

Yamaha MT-07

Dat deze motorfiets voor Yamaha heel belangrijk is, wordt snel duidelijk wanneer we er de verkoopscijfers bijhalen. Zowat één op de vijf verkochte Yamaha’s is een MT-07. Logisch, wanneer je weet dat de motorfiets zowat voor iedereen geschikt moet zijn. Opstappers vinden, zeker met de 35kW versie, een lichte, handelbare beginnersmoto, maar de MT-07 biedt in de ongelimiteerde versie, met zijn 55kW (75pk), voldoende vermogen om ook meer ervaren motorrijders te bedienen. Door de prijs ook zeer gunstig te houden, met  € 6.999  in België en € 7.999 in Nederland, verlaagt de drempel om tot aankoop over te gaan ook meteen een stuk, waardoor motards die eerder occasioneel met de motor op stap gaan de aankoop iets makkelijker kunnen verantwoorden.

 

Sportief en toeristisch

Yamaha MT-07

De MT-07 mocht worden uitgeprobeerd in de heuvels achter Marbella. Daar zijn alvast snelle en trage bochten genoeg om het rijgedrag aan de tand te voelen. We beginnen de rit met enkele snelle bochtencombinaties die perfect worden verteerd. De achtervering werd compleet vernieuwd en werd een stuk strakker, wat je zeker in die snelle bochten echt wel voelt. Bij oneffenheden in het wegdek wordt duidelijk dat dit geen echte retestrak afgeveerde sportmotor is, maar snel bochten pikken is perfect mogelijk en de vering geeft meer dan voldoende vertrouwen. Ook in krappere bochten doe je precies wat je wil door het lichte stuurgedrag. Dit is echt een speelfiets, maar hij kan makkelijk voor andere doeleinden worden ingezet. De achtervering is nu trouwens instelbaar, waardoor je ze kan aanpassen aan je eigen rijgedrag of naargelang de rit die je die dag voor ogen hebt.  Na het snellere werk beslis ik om er de pees wat af te leggen en te kijken hoe de MT-07 zich gedraagt als flaneermachine. Ook hier trekt hij goed zijn streng. Het zadel werd voor het 2018 model grondig aangepakt en werd, vooral vooraan, een stuk breder. Hierdoor krijg je merkbaar meer comfort dan op het vorig model en wordt de hardere achtervering ook een stukje gecompenseerd. Na een ganse dag in het zadel was er dan ook geen sprake van zadelpijn of andere pijntjes die wel eens opduiken na een flinke rit. De voorrem van de MT-07 is perfect doseerbaar en je kan er ook in een afdaling met haarspeldbochten perfect op vertrouwen, want als het nodig is sta je in een oogwenk stil. De achterrem is minder te doseren en het ABS treedt al snel in werking, veilig is dit alleszins, maar iets meer doseerbaarheid was welkom geweest. Wanneer je de MT-07 uitrust met een beetje bagagemogelijkheden is het dus perfect mogelijk om er een forse, rustige dagtrip mee te doen, zelfs een korte motorreis behoort absoluut tot de mogelijkheden.

 

Regenrijden

Yamaha MT-07

Onder de middag konden we in een stralende zon genieten van een koffietje na het eten, maar een klein uurtje daarna sloeg het weer volledig om. De temperatuur zakte met een graad of 8, tot 13 graden, en de hemelsluizen gingen open. Niet echt aangenaam, maar ideaal om te kijken hoe de MT-07 zich gedraagt in de regen. De bergwegen die we voorgeschoteld kregen hadden echter in geen tijden regen gezien en werden meteen omgetoverd tot spiegelgladde pistes. Een Nederlandse schaatser had hier geheid een Olympische medaille gescoord, als motorrijder voel je je iets minder in je nopjes. Nadat de achterkant tweemaal geheel zijn eigen weg begon uit te stippelen, smeekte ik even om tractiecontrole, maar het is logisch dat een motorfiets uit dit segment daar niet over beschikt. Nu ja, het dient gezegd dat ik maar zelden zo een glad wegdek heb meegemaakt. Eens uit de bergen kregen we ‘normale’ natte wegen te verwerken en het vertrouwen kwam al snel terug. Na de stevige testrit klokten we qua verbruik af op 6,1 l/100 kilometer. Dat is een stuk hoger dan de 4,3 liter die wordt geadverteerd, maar een ganse dag bergop en bergaf rijden is dan ook niet iets dat je elke dag doet. Vermoedelijk kan je er bij normaal dagdagelijks gebruik wel nog een klein litertje afpitsen, om aan het vooropgestelde normverbruik te geraken zal je wellicht bijzonder economisch moeten rijden.

 

Belofte maakt schuld

Yamaha MT-07

Yamaha belooft met de MT-07 een motorfiets waar iedereen mee aan de slag kan en die overal inzetbaar is en de missie lijkt geslaagd. Voor een opstapper is deze motor een heel uitgebalanceerd geheel die je, zeker in de 35kW-versie, snel zal laten kennismaken met alle geneugten van het motorrijden. Met de nodige opties zal ook de ervaren motortoerist die iets minder wenst uit te geven, gerust aan zijn trekken komen. Zelf snelle jongens zullen zich kunnen vinden in het steviger rijwielgedeelte en het gulle blok. Dat beschikt over ruim voldoende pit om je spelenderwijs overal te brengen waar je maar wil zijn. Leuk is tevens dat Yamaha een nieuwe app ontwikkelde waar je je MT-07 (en ook alle andere modellen), naar eigen wens kunt opbouwen. De gekozen configuratie kan je dan aan je dealer bezorgen die je nieuwe motorfiets ‘op maat’ kan bestellen. Ik maakte er alvast eentje die mijn voorkeur zou genieten. Door het toevoegen van zachte zijkoffers, een kettingbeschermer en een sportieve tanktas tikte ik af op 7.542 euro, wat zeer billijk is voor wat ik er voor terug zou krijgen. Met de MT-07 heeft Yamaha voortgeborduurd op een bestaande succesformule zonder echt veel risico’s te nemen. Bij Yamaha vinden ze dat een ‘basic’-motorfiets niet saai mag of moet zijn en alle wijzigingen die er kwamen passen in die filosofie. Niet teveel poespas, niet teveel ‘out of the box’ denken, maar gewoon een dijk van een motorfiets bouwen die voor iedereen geschikt is. Volgens mij zijn ze daar alvast goed in geslaagd, wat bewijst dat wanneer je zuinig en weldoordacht tewerk gaat je met een minimum aan wijzigingen van iets wat al goed was iets steengoed kunt maken.

Geschreven op 4 mei 2018
© Motoren & Toerisme