Vreemd anders
Yamaha heeft met die voortrein dus een nieuwe fan gewonnen. Maar geldt dat ook voor de Niken GT als geheel? Helaas is dat minder overtuigend, en dat is deels te wijten aan de onvermijdelijke vergelijking met zijn stalgenoot de Tracer 9 GT(+), die we daags nadien rijden. Zoals je hier eerder kon lezen, benadert het CP3 blok in die reismotor het ideale, en ook alle andere updates zijn een echte meerwaarde. Bij de Niken GT is Yamaha wat terughoudender gebleken in de upgrades. Ze hebben de voornaamste punten van kritiek uitgevlakt, maar helemaal weg zijn ze nog niet. De toename met 42cc van de driepitter ten opzichte van de voorganger levert iets meer koppel aan lagere toeren, maar voor een machine van 270 kilogram blijf je toch een beetje op je honger. Dat wordt nog eens versterkt door de schijnbare eindeloze mogelijkheden van die voorzijde, waardoor je altijd nog wat sneller zou willen en kunnen gaan. Het is vreemd hoe een bijna identiek blok zich toch zo anders kan manifesteren.