GT
De GT-versie is niet alleen opgesmukt met reiskoffers maar heeft extra gadgets aan boord, zoals elektronisch verstelbare veringen, handvatverwarming, quickshifter en een extra kleurstelling. Het maakt je tweeduizend euro lichter dan het basismodel, maar daarvoor krijg je wel wat. Het verschil in comfort en rijgedrag bij de beide veringen is toch aanzienlijk. Helaas is er één onderdeel waar de Yamaha faliekant de mist ingaat. De bediening en de bijbehorende straaljager-geïnspireerde TFT-schermen doen hun job, maar het werkt allesbehalve intuïtief, is slordig afgewerkt en het oogt rommelig, en is moeilijk afleesbaar. De concurrentie staat op dit vlak mijlen verder en dit lijkt helaas een typisch pijnpuntje voor Yamaha te worden, waar toch relatief eenvoudig een mouw aan te passen moet zijn. Voor mij zou het geen breekpunt zijn, omdat het niet echt afbreuk doet aan de rijervaring, en de Tracer 9 scoort op alle andere aspecten bijzonder sterk.
Een uitgebreid testverslag vind je in het aprilnummer van Motoren & Toerisme dat vanaf dinsdag 20 april in de winkel ligt.