De cijfers van Febiac leren ons dat de vraag naar motoren ondanks de crisis is toegenomen, en meer dan waarschijnlijk net omwille van die crisis. Zeker de markt van de scooters zit in de lift omdat meer en meer pendelaars de voordelen inzien van zelfstandig en snel transport. De nieuwe Yamaha Tricity 300 heeft alvast een extra troef om die pendelaars te overtuigen.
Je kan er natuurlijk niet naast kijken, de Yamaha Tricity 300 heeft drie wielen. Niets nieuw voor de Japanners, want met de Tricity 125 en de Niken zijn ze al een tijdje bekend met deze technologie. Wat wel nieuw is aan deze Tricity, en waarmee hij zich onderscheidt van de Niken en de Tricity 125, is de breedte tussen beide voorbanden. Het lijkt een technisch detail maar het kan een grote invloed hebben op het toekomstig succes van dit model. De breedte tussen beide voorwielen bedraagt meer dan 46 cm, en dat wilt zeggen dat deze scooter als auto wordt beschouwd en niet als motor. Het logische gevolg is dat je met een B-rijbewijs de weg op kan met deze Tricity 300. En zoals ik de intro begon, kan dit voor veel twijfelende automobilisten de doorslag geven, want de stress en kost van een motorexamen valt weg.