Gisterenavond is er in de stad Al-Qiddiya een persvoorstelling gegeven over de 42ste editie van de Dakar Rally. De toekomstige entertainment stad is letterlijk slechts enkele maanden oud en is één van de vele mega-investeringen van Saudi-Arabië om zijn economie te diversifiëren richting onder meer toerisme. Het aantrekken van de Dakar Rally past binnen deze strategie.
Het was al even bekend dat Zuid-Amerika niet langer een optie was voor de Amaury Sport Organisation (ASO), de organisatie van de Dakar Rally. Het werd moeilijker en moeilijker om genoeg financiële middelen vrij te krijgen in dit continent. Voor de laatste editie was enkel Peru bereid om de Dakar te ontvangen nadat Bolivia en Chili zich hadden terug getrokken. Daarom had de ASO beslist om een nieuwe locatie te zoeken die meer financiële zekerheid biedt. Na de bekendmaking van Saudi-Arabië als decor voor de grootste rally ter wereld vielen er heel wat verontwaardigde reacties te lezen op sociale media. Velen geloven dat het oliegeld de keuze heeft beïnvloed en dat er niet wordt gekeken naar de onmenselijke praktijken waar het grootste land in het Midden-Oosten berucht voor is.
Iedereen kan natuurlijk een mening hebben maar dat zal niets aan de zaak veranderen want gisteren is het parcours bekend gemaakt. De Dakar zal starten op 5 januari 2020 in de havenstad Jeddah en zal eindigen op 17 januari in de Al-Qiddiya met een rustdag op 11 januari in de hoofdstad Riyadh. Maar liefst 9.000 kilometer zal er moeten worden afgelegd over twaalf stages. De organisatie belooft een variëteit aan landschappen maar het zullen toch vooral veel zandduinen zijn waarin de coureurs zich moeten navigeren. Zo zal de bekende Rub Al Khali woestijn die nog aan bod is gekomen in ons artikel van Oman, een groot onderdeel vormen van het terrein.
De ASO heeft een contract van vijf jaar met Saudi-Arabië maar dit wilt niet zeggen dat interessante buurlanden als Jordanië of Oman niet kunnen deel uitmaken van het spektakel. De kans is reëel dat deze land zullen worden betrokken in de komende jaren voor wat extra afwisseling. Nu dat alles bekend is, kan het aftellen beginnen, de teams hebben nog 253 dagen om zich voor te bereiden op de zwaarste rally ter wereld.