SEAT neemt een voortrekkersrol binnen de Volkswagengroep om moderne mobiliteitsoplossingen te ontwikkelen. Een onderdeel daarvan is de lancering van een heuse elektrische scooter, vergelijkbaar met een klassieke 125cc.
SEAT neemt een voortrekkersrol binnen de Volkswagengroep om moderne mobiliteitsoplossingen te ontwikkelen. Een onderdeel daarvan is de lancering van een heuse elektrische scooter, vergelijkbaar met een klassieke 125cc.
De Smart City Expo in Barcelona is de jaarlijkse hoogmis van de bedrijven die bezig zijn slimme toepassingen te ontwikkelen voor de steden van de toekomst. Mobiliteit vormt daarvan natuurlijk een belangrijk onderdeel. Het was dan ook het ideale event voor SEAT om als traditionele autobouwer een tweewieler te lanceren. De e-Scooter, zoals het concept op dit moment door het leven gaat, is geen vrijblijvend ideetje, maar een model dat volgens SEAT halverwege volgend jaar beschikbaar zal zijn.
En de specificaties zijn boeiend. De scooter heeft een elektromotor van 11kW piekvermogen en 240 Nm(!) koppel in het achterwiel, en de 5kWh batterij zit onder het zadel. Dankzij een gepatenteerd trolley systeem kan je de cellen die samen zo’n 35 kilo wegen toch eenvoudig in en uitnemen om ze binnenshuis op te laden, of er voor te zorgen dat ze niet gestolen kan worden. Bovendien is de batterij ook bruikbaar als mobiele stroomleverancier. Met een speciaal opzetstuk verschijnen twee reguliere stopcontacten waarmee je outdoor allerlei toestellen van stroom kan voorzien. Voldoende om een beachparty te organiseren wist men ons te vertellen. De batterij zou ook garant staan voor een actieradius van 115 km volgens de WMTC testcyclus.
We konden zelfs enkele honderden meter rijden met de S01, het vergelijkbare model van Silence. Daarbij valt vooral de enorme trekkracht op. In Sport modus, de krachtigste naast City en Eco, trekt het ding de stenen uit de grond. Indrukwekkend. Door de aparte gewichtsverdeling voelt het sturen wat anders aan dan we gewoon zijn, maar dat moeten we in de toekomst nader onderzoeken. De korte rit kan daar ook geen uitsluitsel over geven. Ze bewees wel dat de e-Scooters heel volledig zijn uitgerust. Zo benadrukt SEAT zeker de hoogstaande connectiviteit die ze in gedachten hebben. Met je smartphone zal je heel wat kunnen ontdekken en instellen aan de scooter. Daarom is een bevestigingssysteem al voorzien. Voorts beschikt de tweewieler ook over een achteruitversnelling met twee snelheden, passen er twee jethelmen onder het zadel, en heb je nog wat kleine opbergvakjes. Het feit dat de motor in het achterwiel zit en je geen overbrenging nodig hebt, zorgt er voor dat er dus zowel plaats is voor een grote batterij, als voldoende opbergruimte die je van een volwassen scooter mag verwachten. Het geheel weegt met de batterij 135 kilogram, en dat is exact even veel als de populaire Honda SH125, een klassiek vergelijkingspunt.
Prijzen zijn er natuurlijk nog niet, maar we weten wel dat de modellen van Silence afhankelijk van het type batterij (4,2 kWh of 5 kWh) tussen de 5 en 6.000 euro kosten. De CEO van SEAT, Luca De Meo, vertelde tijdens een rondetafelgesprek dat ze de prijzen voor de eigen tweewieler vergelijkbaar willen houden, eventueel met de keuze van aankoop of huur van de batterij. Wij kijken in ieder geval uit naar een langere test met deze hippe mobiliteitsoplossing.
Tekst: Tom Vander Sande
Foto's: SEAT