Sfeerimpressie Aprilia RS 660 Dealer Cup Assen

Toen de rijders van de Aprilia RS660 Dealer Cup de mogelijkheid kregen om bij de concullega’s van Ducati Nederland op hun befaamd Raceweekend te kunnen rijden, werd er in de groep volmondig ingestemd. Wie wil er nu niet op het befaamde TT-circuit van Assen een ‘dansje’ doen. Voor enkelen was het de eerste maal op het Asser lint, lang geleden voor anderen, of voor deelnemers van de Benelux Trophy SSP en SBK een zoveelste two step tango op de Drentse baan, ditmaal in het zadel van hun tweecilinder. Uiteindelijk zakten veertien Aprilia-rijders af naar het noorden van Nederland, een recordaantal sinds de cup begin 2021 begon. De races in Assen waren een promotie voor de tweecilinders uit Noale.

Tekst en Foto’s: Jan Vermeer

Gezellige drukte in de pitbox van de Aprilia Dealer Cup.

Sasha de Vits allersnelste.

Op zaterdag staan er twee kwalificatieruns op het programma die de positie op de startgrid zal bepalen. Sasha is opnieuw de snelste en stelt hiermee zijn tijd nog bijna een seconde scherper. Verder volgen Bram Lambrechts en Sander Claessen. Op rij twee; Allard Kerkhoven, Kenny Meersman en Joshua Broes. Op zaterdagavond, nadat nieuwe banden op de velgen zijn gelegd en de nodige mechaniek is nagekeken, de BBQ aangestoken is of er op restaurant gegaan, kruipen we onder de wol. Allard, fervent fietser, doet nog zijn rondje.

De Nederlander kwam in het begin van het jaar Sander tegen op Circuito de Andalucia, reed enkele ronden op diens motor en was meteen verkocht voor een gastoptreden in Assen. Ikzelf zit rustig in mijn hotelletje op de laptop te tokkelen, maar een bezoek aan het kroegje, net aan de overkant, laat ik wijselijk aan me voorbijgaan, nadat ik op vrijdagavond, wel op cafébezoek was gegaan.

Sasha De Vits is 'the man to beat' in de Aprilia RS660 Dealer Cup.

Een zeer aimabel man

De grote ster van dit Ducati Club Race weekend is niemand minder dan drievoudig wereldkampioen Worldsuperbike Troy Bayliss, Ducatist in hart en nieren. De Australiër is de vriendelijkheid zelve en is de hele dag in de weer. Hij gebruikt het mediacenter als zijn uitvalsbasis, heb ik even geluk. Dan loopt hij in sweater, dan weer in zijn fonkelnieuwe en glimmende Macna raceoverall.

Troy Bayliss blijft een absolute held!

Bayliss geeft handtekeningen, soms op de vreemdste plaatsen, zoals op een smartphone of op een motorkuip, dan weer trekt hij wheelies bij het uitkomen van de GT-chicane. Of gaat met de fiets een aantal vrijetijdracers uitleg geven over de diverse bochten. Voor een goeie Nederlandse vriend heeft hij een gepersonaliseerde mok bij. Wanneer we samen aan de grote ramen kijken die uitgeven op de pits straat, waarbij een zoveelste race met Ducati’s wordt gereden, -ik ben ondertussen de tel kwijt-, vertelt hij hoe graag hij dergelijke pr-zaken doet. "Maar", zo vervolgt hij, “wat mij nog het meeste plezier geeft in mijn leven is dat een zoon in de voetsporen van de vader treedt. Elke vader wenst dat, hoopt dat, maar soms is de wereld anders. Ik heb drie kinderen en had dat nooit kunnen dromen toen Oli nog peuter was.”

Wanneer ik terugga in de tijd en vertel hoe ik decennia geleden bij HRC in Le Mans op de BBQ zat met Mick Doohan en Wayne Gardner geeft hij een duidelijk antwoord, “Australia!” maar volgens Bayliss wordt het ook daar steeds moeilijker om door te breken. Wanneer de lucht donkergrijs wordt en opnieuw de regendruppels neervallen, glimlacht hij en is zijn antwoord ook duidelijk, “And this is Assen, eh.”

Mooie races op zondag

Op zondagmorgen zijn de weersomstandigheden helemaal verandert. Er is een dreigend wolkendek, met af en toe op het circuit neer druppelende regen. De baan is ‘s morgens nat, maar in de ideale rijlijn zijn heel wat droge plekken. Vervelend voor de bandenkeuze, maar toch uiterst belangrijk voor een goed resultaat. Zenuwachtig wordt er heen en weer naar de muur van start-finish geschuifeld, waarbij er naarstig op de smartphone op de weerapps wordt geswipet. Wat moeten die mannen een groot aantal meters op hun stappenteller hebben.... 

Race 1 van de Aprilia RS 660 Dealer Cup droeg het predikaat 'wet race'.

Even over de middag is de eerste race gepland en ik zie heel wat verschillend schoeisel op de diverse motors. Slicks met een profiel, ik wist niet dat die er waren en zo leer je elke dag iets bij, intermediates of regenbanden worden gemonteerd en dan nog met onderlinge combinatie op voor- en achterband. Kenny Meersman hoopte op regen en ging van start op regenbanden, maar na een ronde kwam hij binnen. “Er zijn te veel droge stukken, op enkele ronden gaan mijn regenbanden volledig aan gort. Onbegonnen zaak.” Ook Sasha beleefd bijna zijn horror-moment van het weekend als hij in de opwarmronde onderuit schuift. Nadat hij zijn machine had opgeraapt en als laatste op zijn pole-positie was aangekomen, won De Vits de openingsrace. Het werd een geanimeerde wedstrijd met verschillende leiders, heel wat positiewissels en stevige duels op het scherp van de snede. Maar toen het de laatste ronden terug begon te plenzen won de polesitter uiteindelijk voor Joshua en Bram.

Aprilia RS660 Dealer Cup-duel tussen Broes en Vandenbossche.

Met enkele uren tussen Race1 en Race2 wordt het tv-toestel in de boxen opgezet, op de MotoGP in Mugello. In een halve kring kijken de rijders en vrienden naar het live-verslag waarbij er dan weer uitgezakt in hun zetel of op het randje van diezelfde zetel met spanning wordt gekeken naar het verloop van de GP. Iedereenis het erover eens, het spannendste GP-seizoen in jaren. Ik weet het nu zeker, naast motorracen zijn de rijders fervente tv-kijkers naar races en gsm-tokkelaars. Voor de slotrace is het weer wat vriendelijker geworden en alle veertien piloten scheuren richting Haarbocht op slicks. Sasha verdwijnt al snel met de noorderzon en wint overtuigend de race. Meteen zes op zes na croix, Hengelo en Assen. Het is het kwartet Bram-Sander-Kenny-Allard die bikkelen voor de twee resterende podiumplaatsen, waarbij alleen Bram en Sander op het erebordes met de champagne mogen spuiten.

Sasha krijgt de volle laag en mag zijn lederen pak stevig reinigen. Tja, boys will be boys....  En waarom niet. De Aprilia Cup maakte er een geslaagd en goed bevonden weekend van in Assen. Terwijl ondergetekende even stopt voor twee gehaktballen met jus en vervolgens richting Belgenland en zijn desktop rijdt, laden de rijders hun spullen in. De paddock en de boxen moeten immers snel leeg voor een nieuw evenement op maandag. Business as usual in ‘the cathedral of speed’.

Geschreven op 31 mei 2022
© Motoren & Toerisme