Special Metal: Aprilia RSV4 XTrenta

Een Aprilia RSV4 is op zich al een speciale motorfiets. Maar een RSV4 waarvan Aprilia zegt dat het de meest exclusieve, prestatiegerichte en extreemste ooit is, verdient al helemaal het predikaat Special Metal.  Aprilia gaat slechts 100 exemplaren van deze RSV4 XTrenta bouwen. Dat de XTrenta een puur circuitgerichte motorfiets is, blijkt uit de technische gegevens. Zo bedraagt het piekvermogen 230 pk en weegt de machine droog 166 kg. De RSV4 XTrenta werd geconcipieerd en gebouwd door Aprilia’s Racing-afdeling. Aprilia Racing gebruikte voor de ontwikkeling van de XTrenta technologieën - en dan hebben we het over materialen, componenten, elektronica, oog voor detail en bovenal aerodynamica - die nog nooit eerder zo dicht bij de pure (MotoGP) racerij lagen.

 

Aprilia claimt dat er nog nooit een productie-motorfiets (nou ja, beperkte productie in dit geval dan) was die over zo’n verfijnd aerodynamisch pakket beschikte. Alle onderdelen van de koolstofvezel stroomlijn zijn door PAN Compositi vervaardigd. Daarbij worden dezelfde processen gebruikt als voor de MotoGP-machines het geval is. Het pakket omvat hertekende voorvleugels, die tegelijkertijd meer downforce (neerwaartse druk) en minder luchtweerstand zou genereren. Achteraan zijn er dan ook nog eens gloednieuwe achtervleugeltjes. De RSV4 XTrenta is overigens ook de eerste productiemachine met een ‘ondervleugel’ onder de swingarm. Dit component maakt sinds 2019 deel uit van het aero-pakket van Aprilia’s RS-GP-machines en wordt in de MotoGP ook vaak als ‘scoop’ benoemd. Aprilia claimt dat het samenspel van al deze aerodynamische ingrepen geleid hebben tot een toename van de neerwaartse druk met 25%, terwijl de luchtweerstand met 4% afnam.

Aprilia gebruikte de 2022 RSV4 Factory als basis om de XTrenta te onwikkelen. Het blok werd zoals gezegd ‘opgekieteld’ naar 230 pk. Dat piekvermogen kon bereikt worden door de compressieverhouding te verhogen. Het motorblok werkt in een symbiose met het door technische partner SC-Project specifiek ontwikkelde uitlaatsysteem, vervaardigd uit titanium en koolstofvezel. De Letse luchtfilter-specialist Sprint ontwikkelde speciaal voor de XTrenta een luchtfilter naar MotoGP-normen. De radiatoren voor de koelvloeistof en de olie komen van Taleo Tecnoracing en zijn dezelfde als die voor de Aprilia Superbike-racers.

Naar goede gewoonte betrok Aprilia veel componenten bij leveranciers uit De Laars. Zo komt het motormanagement-systeem van bij Magneti Marelli, Komen de tandwielen voor de transmissie van bij PBR en het dashboard(je) van JetPrime. CNC-specialist Spider zorgde voor de voetsteunen, rem- en koppelinghendel en de uitgefreesde tankdop.

De achterzijde met de 200 mm dikke Pirelli Diablo SBK achterband, de SC-project uitlaatdemper en de 'scoop'-vleugel onder de achterbrug.

De Öhlins veringcomponenten van de XTrenta werden onder handen genomen door Andreani Racing, het bedrijf van voormalig Aprilia-fabrieksrijder (in het WK MX125!) Giuseppe Andreani. De kroonplaten uit gefreesd aluminium werden exclusief voor Aprilia Racing vervaardigd. Brembo levert twee GP4-MS monobloc remklauwen, die in twee 330mm T-drive remschijven moeten happen. De Marchesini wielen van gesmeed aluminium zijn voorzien op Pirelli Diablo SBK slicks. De gewichtsbesparing die deze wielen met zich meebrengen bedraagt ongeveer 2 kg tov de originele exemplaren.

De Aprilia RSV4 XTrenta gaat € 50.000 kosten (zonder lokale BTW inbegrepen), maar voor dat geld krijg je er ook een bijpassende mat en hoes bij.

 

Tekst: BJ

Foto's: Aprilia via Lulop.com

 

Geschreven op 4 september 2022
© Motoren & Toerisme