Tekst: Alan Cathcart/BJ - Foto’s: Kel Edge
Er zijn weinig merken die een bepaald motor-platform zo optimaal weten te gebruiken als BMW Motorrad. En toch heeft het dat niet gedaan met z’n in 2011 gelanceerde K1600-motorblok. Verder dan enkele toervarianten, waarvan de K 1600 Bagger dan nog de meest opvallende is, kwam het niet voor de machtige zes-in-lijn. Dus ook geen custom-versie waarvan BMW, op de EICMA van 2009, nochtans een studiemodel had gepresenteerd. Tegelijkertijd moeten er, ergens diep in de archieven van BMW Motorrads R&D-afdeling, plannen, modellen en zelfs een prototype van een K 1600 GS zitten. Maar die kregen we nooit te zien.
Nu is er echter zo’n GS-versie van de K 1600, deze werd echter niet in Duitsland, maar in Nederland gebouwd. Het was de Nederlandse zakenman Willem Heijboer, die daar het initiatief toe nam. Heijboer gebruikte z’n K 1600 GT om zich doorheen Europa te verplaatsen, maar wou echter graag een sportievere versie. Omdat zo’n model niet bestond, besloot Heijboer aan te kloppen bij de Nederlandse frame-specialist Nico Bakker. Heijboer deed dat op aangeven van z’n BMW-dealer. Die merkte bij de eerste servicebeurt van Heijboers K 1600 GT dat de carterwangen schaafwonden vertoonden. Het bleek dat de rijstijl van Heijboer – die tot dan altijd op een GS had gereden – iets te sportief was voor de K 1600 GT.