Special Metal: BMW R nine T/5

Met de T/5 brengt BMW Motorrad een speciale versie van de R nine T neo-retromachine. Het nieuwe model is een eerbetoon aan de 5-reeks van weleer. Dit jaar is het immers 50 jaar geleden dat BMW de productie van motorfietsen van München naar z’n fabriek in de (West-)Berlijnse wijk Spandau verhuisde. De in 1969 gelanceerde 5-reeks, bestaande uit de R 50/5, R 60/5 en de R 75/5, was de eerste die in de fabriek in productie werd genomen.

Met de R Nine T/5 heeft BMW Motorrad geprobeerd om de nostalgische charme van de originele 5-reeks-modellen opnieuw vorm te geven. De machine is uitgevoerd in Lupine blauw, een kleur die in de vroege jaren ’70 razend populair bleek bij BMW Motorrad-bezitters.

Technisch is de R nine T/5 nagenoeg gelijk aan de standaard R nine T. Dat betekent dus dat de machine standaard beschikt over BMW’s eigen ASC (Automatic Stability Control) tractiecontrole-systeem en daarnaast ook ABS en verwarmde handvatten aan boord heeft.

Door het gebruik van Lupine blauwe metaalglanslak krijgt de T/5 een retro-look. Deze kleur was begin jaren ’70 razend populaire bij BMW-rijders. Zowel de benzinetank als het voorspatbord zijn uitgevoerd in Lupine blauw. Opvallend is de toevoeging van de zwarte kniesteunen in de flanken van de tank. Een kenmerk van de BMW boxer-modellen uit de jaren ’70 en de vroege jaren ’80. De retro-look is ook terug te vinden bij het zadel dat plaats biedt aan twee personen.

vorkpoten fungeren. De vorkpoten, de wielnaven en de spaken werden in Aluminium Silver uitgevoerd. Voor de kroonplaten en de voetsteunen opteerde BMW voor geanodiseerd aluminium. Tot slot kreeg de T/5 ook verchroomde achteruitkijkspiegels. De BMW R nine T/5 wordt slechts in een gelimiteerde oplage gebouwd. Voor de Belgische en Luxemburgse markt samen zijn er 10 exemplaren gereserveerd.

BMW maakte op de BMW Motorrad Days in Garmisch-Partenkirchen nog meer nieuws bekend voor modeljaar 2020. Zo krijgen de modellen uit de G-reeks nieuwe kleurstellingen, net als de C-reeks scooters, de modellen van de S-reeks en de R 1250 RT. Bij de K 1600-reeks tref je voortaan op elk model een achteruitversnelling aan. De F-reeks krijgt een lichte restyling van het uiterlijk, maar wordt voortaan ook iets competitiever geprijsd.

Daarnaast zijn voortaan alle varianten van de R 1250 GS leverbaar met zwarte of gouden spakenwielen en krijgen alle varianten van de R nine T nu BMW Motorrads ASC-systeem standaard.

 

Tekst: Bart Jacobs

Foto’s: BMW Group Press.

 

Geschreven op 5 juli 2019
© Motoren & Toerisme