Tien jaar na z'n hergeboorte creëert het Brits-Franse prestigemerk Brough Superior eigenhandig een nieuw (sub)segment, dat van de 'very high end allroads'. M&T-medewerker Alan Cathcart was een van de eerste buitenstaanders die de nieuwe Nefud aan de tand mocht voelen.
Tekst: Alan Cathcart
Foto's: Oli Tennent
Het is dit jaar tien jaar geleden dat Brough Superior op de EICMA in Milaan de SS100 voorstelde. De merknaam mag dan oer-Brits zijn, de motorfietsen zelf worden wel in Frankrijk gefabriceerd. Brough Superior-CEO Thierry Henriette en z'n zakenpartner Albert Castaigne stellen in hun ultramoderne fabriek in Toulouse 25 hooggeschoolde technici te werk. De 'équipe' tekende de afgelopen jaren, naast de SS100, ook al voor de zéér exclusieve AMB 001 - in een collab met sportwagenbouwer Aston Martin - en de Pendine Sands Racer. Die laatste was een verwijzing naar een bekend Welsh strand waarop, al sinds de jaren '20 van de vorige eeuw snelheidsrecords (zowel op 2- als op 4-wielen) gevestigd worden.