De Maverick is de nieuwste telg van CCM's Spitfire-familie. In de schaduw van grotere en bekendere Britse merken als Norton en Triumph blijft CCM naarstig aan de weg timmeren. Het bedrijf dat ooit begon als constructeur van crossmotoren - vandaar de naam Clews Competition Motorcycles (CCM) - heeft zich de voorbije jaren vooral op de classic-trend gestort. De Maverick is dan ook de laatste in het rijtje van, wel 10 verschillende, variaties op hetzelfde thema: eigenzinnig viertakt ééncilinder machines.
De neo-retro scrambler wordt door een 600 cc ééncilinder motor aangedreven. Die krachtbron is goed voor een maximaal vermogen van 55 pk en een koppel van 50 Nm (aan 5.500 opm). Het stalen buizen frame van de Maverick wordt handgemaakt in de CCM-workshop in Bolton. CCM mag dan ook gerust als boetiekmerk bestempeld worden.
Om te bewijzen dat de Maverick meer is dan alleen maar 'eye candy' huurde CCM niemand minder dan Dougie Lampkin in. Die naam klinkt je misschien niet meteen bekend in de oren, maar over het Kanaal is Dougie Lampkin een levende legende. De man uit West-Yorkshire is niet alleen een MBE (Member of the British Empire - een Britse adelijke titel), maar vooral 7-voudig wereldkampioen Outdoor Trial. Lampkin nam de Maverick een dagje mee op een Byway Open to All Traffic (BOAT) die vertrekt in het dorpje Rivington, aan de rand van de Pennines. Op dat door de regen uitgesleten pad voelde de Maverick zich blijkbaar prima in z'n sas.