Special Metal: Chvrch FTR 1200 S

Wat gebeurt er als je een standaard cruiser als de Indian FTR 1200 S aan een custombouwer geeft? Bij Indian Motorcycle wilden ze graag een antwoord op die vraag. De keuze voor Jeff Wright, de bezielende kracht achter Church of Choppers, lag voor Indian Motorcycle-designbaas Ola Stenegärd voor de hand. 

Wanneer je naar bewegingen en trends op het gebied van customs en choppers kijkt, kan je die meestal reeds vijf tot 10 jaar eerder op een creatie van Church zien", zegt Stenegärd over het werk van Church of Choppers-baas Jeff Wright. "Hij is gewoon z'n tijd ver vooruit. Maar hij is niet alleen een custombouwer en fabricator, maar ook een échte kunstenaar. De meeste mensen weten niet dat hij eigenhandig de t-shirts van Church of Choppers ontwerpt. Hij is een ongelofelijk getalenteerde illustrator. Dat verklaart voor mij veel van z'n disruptieve denkwijze als het op het bouwen van customs aankomt: hij kan iets visualiseren vooraleer hij het bouwt. Dat stelt hem in staat om de bal verder dan de meesten weg te gooien. Jeff zet trends, maar volgt er zelf geen. Dat is behoorlijk cool en ik schat hem dan ook heel hoog in."

Iedereen die voor de onthulling van de Chvrch FTR 1200 S via sociale media al een glimp van het bouwproces opving, wist dat Jeff Wright ook deze keer z'n eigen pad volgde. Hij gaf dan ook z'n eigen unieke draai aan de Indian Motorcycle FTR 1200 S.

Ik haalde bij de Indian Motorcycle-fabriek in Spirit Lake, Iowa een FTR 1200 S op" begint Jeff Wrights verhaal over de bouw van de Chvrch FTR 1200 S.  "Omdat het onzekere tijden waren, wou ik eerder met m'n handen dan met m'n portefeuille een statement maken. Ik begon aan een plan te werken waarbij ik de motorfiets onmiddellijk uiteen haalde. Daarna begon ik te snijden. Omdat ik wist dat deze motorfiets voor mij alleen bestemd was (zonder passagier) bouwde ik een nieuwe subframe aan het frame. Daardoor werd er ook plaats gemaakt voor twee schokbrekers (ipv 1 op de standaard-versie). Aan de nieuwe versie van de achterbrug spendeerde ik enkele lange avonden. De swingarm moest op de standaardversie lijken, maar dan 'upside-down'. Daarna bracht ik orde in de bekabeling, vervaardigde ik  met de hand body-onderdelen in glasvezel, verwijderde ik de beugels en verlaagde ik het stuur. Het schilderen, het vervaardigen van het zadel en de afwerking gebeurde net op tijd voor de The One Motorcycle Show in Portland. Mensen reageerden positief op mijn interpretatie van de FTR 1200 S, nu is het tijd om ermee te rijden."  

Na het lange bouwproces van de nieuwe swingarm, werd hij samen met het frame van een laag poederlak voorzien door Traxx Performance Powdercoating en dat in contrasterend rood en zwart. Het doel van de nieuwe swingarm was ook de switch van een monoshock naar een paar volledig instelbare Öhlins schokbrekers. Deze complementeren de nieuwe Öhlins upside-down voorvork, terwijl de originele Brembo remklauwen behouden bleven.Jeff koos echter voor rode remleidingen, als visuele echo van de swingarm. Verder werden ook Gilles schetsplaten, een clip-on stuur en Domino handvatten op de FTR 1200 S gemonteerd. De standaard uitlaat maakte plaats voor een 'Longhorn' Growler uitlaatlijn van de Britse specialist Racefit. 

 

Om de Chvrch FTR 1200 S helemaal af te maken kwam er een nieuw zadel met rode stiknaden, vervaardigd door Rich Philips. Om het vooraanzicht van de FTR 1200 S écht te veranderen, polijste Jeff de radiatorbeschermers en monteerde hij twee grote koplampen uit de Indian Motorcycle-catalogus. Dé eyecatcher is echter het schilderwerk dat Jeff samen met Dana Harrison uitvoerde.

 

Tekst: BJ

Bron: persbericht Indian Motorcycle

Foto's: Indian Motorcycle

Geschreven op 17 mei 2021
© Motoren & Toerisme