Special Metal: Deus Swank Rally 700

Nieuw is de ‘collab’ tussen Yamaha Motor Europe en de Italiaanse custombouwer Deux (ex Machina) allang niet meer. Beide partijen werken reeds sinds 2013 samen. Deus bouwt telkens ‘specials’ op basis van een bestaande, eigentijdse Yamaha motorfiets.

Ditmaal trokken de makers van Deus de Offroad-kaart. Met de Swank Rally 700 brengen ze een rally(raid)-motorfiets die erg ‘eighties’ oogt. Als basis werd ditmaal de XSR700 gebruikt. De paralleltwin van deze machine – die overigens ook de MT-07 aandrijft – biedt immers een lineaire koppelafgifte. Ook het lichte chassis leende zich tot een soortgelijke ‘build’.

 

De voorpartij van de XSR700 moest er als eerste aan geloven. De conventionele voorvork werd vervangen door die van een  XT1200 Super Ténéré, waarbij voor lichtere spiraalveren werd geopteerd. En dat met het oog op een flinke gewichtsreductie. De standaard schokbreker werd vervangen door een volledig instelbaar exemplaar van Öhlins.

Een volgende ingreep was het vervangen van de originele wielen. Daarbij opteerde Deus voor spakenwielen van Kineo. Voor het voorwiel werd een exemplaar van 19-duim gebruikt. Het rubber voor de nieuwe wielen komt van bij Metzeler dat met de Karoo een beproefde offroad-band in huis heeft.

Deus ex Machina zou geen custombouwer zijn als er geen eigen ambachtswerk aan de bouw van de Swank Rally 700 te pas zou komen. Zo werd de benzinetank met de hand vormgegeven, versta ‘in model geklopt’. Ook het zadel werd met de hand vervaardigd, evenals de aluminium carterplaat. Deze laatste past helemaal in de vintage offroad-stijl die Deus voor de Swank Rally beoogde.

Een vintage offroad-stijl die ook terug te vinden is in andere componenten van de motorfiets. Zo tekende de Italiaanse offroad-specialist – en fabrikant van after market-kits – Acerbis voor de kunststof onderdelen op de Swank Rally 700. Dat betekent concreet dat Acerbis het voor- en achterspatbord vervaardigde, maar ook de handbeschermers en de retro-koplamp leverde.

 

Omdat een special – en zeker een vintage special – ook liefst goed klinkt, deed Deus ex Machina een beroep op de expertise van de Italiaanse uitlaatspecialist SC Project. SC Project belevert onder andere MV Agusta en het gloednieuwe Moto2-team van de Italiaanse constructeur. Speciaal voor de Swank Rally 700 ontwikkelde SC Project een 2-in-1 uitlaat die naar verluidt een diep keelgegrom laat horen.

De Swank Rally 700 dankt z’n naam aan de Swank Rally di Sardegna. Deze driedaagse offroad-rally vindt elk jaar in mei, op het eiland Sardinië plaats. De Swank Rally 700 stond dan ook aan de start in de editie van dit jaar.

 

Tekst: Bart Jacobs

Foto’s: Yamaha Motor Europe

 

Geschreven op 4 juli 2019
© Motoren & Toerisme