De Panigale V4 Lamborghini is het derde Ducati-model dat geënt is op 'zustermerk' Lamborghini.
De Panigale V4 Lamborghini is het derde Ducati-model dat geënt is op 'zustermerk' Lamborghini.
Bijna vijf jaar geleden, lanceerde Ducati z'n eerste model waarvoor het samenwerkte met de prestigieuze supercar-bouwer uit Sant' Agata : de Diavel 1260 Lamborghini. Twee jaar later kwamen de Bolognezen met de Streetfighter V4 Lamborghini op de proppen.
Achter deze op het eerste oog misschien ongewone 'collabs' schuilt er toch wel wat logica. Beide merken zijn uiteraard excellente uithangborden voor 'Made In Italy', het project waarmee de Italiaanse overheid de eigen industrie wereldfaam wil geven. Maar bovendien zijn Ducati en Lamborghini niet alleen buren - Sant'Agata maakt deel uit van de metropolitane regio Bologna - maar ook 'zusters' beiden ressorteren immers onder de Duitse autobouwer Audi - dat op zijn beurt een onderdeel is van de Volkswagen-groep.
De Panigale V4 S fungeert als platform voor deze derde 'collab' tussen Ducati en Lamborghini. Voor de vormgeving van deze bijzondere Ducati werkten de designers van het Centro Stile Ducati nauw samen met hun tegenhangers van het Centro Stile van Lamborghini. Ditmaal fungeerde de nieuwe Revuelto als inspiratiebron. De Revuelto is een hybride supercar die een V12 krachtbron van 6.498 cc combineert met een elektrische motor. Deze PHEV heeft een totaal vermogen van 1015 pk (!) en een maximaal koppel van 1062 Nm.
De invloed van de Revuelto druipt van deze Panigale V4 Lamborghini af. Zo zijn de wielen van de Panigale V4 Lamborghini geïnspireerd op de velgen van de Revuelto. Het bodywork en heel wat componenten zijn in koolstofvezel uitgevoerd. Daarbij zijn de vezels duidelijk zichtbaar. De kleurstelling is een combinatie van Verde Scandal, Grigio Telesto en Grigio Acheso Tricolore.
De Panigale V4 Lamborghini onderscheidt zich niet alleen van de standaard Panigale V4 S met z'n koolstofvezel livrei, maar ook door een paar circuit-gerichte componenten. Zo krijgt de Lamborghini een plexiglas race-windscherm en heeft hij een droge platenkoppeling. Ducati claimt ook dat de V4 Lamborghini iets krachtiger is dan de standaardversie van de Panigale V4 S. Zo produceert het 1.103 cc metende Desmosedici Stradale-blok 218.5 pk (aan 13.500 opm). Dat is 2,5 pk meer dan de standaardversie. Door het (overvloedige) gebruik van koolstofvezel komt het drooggewicht van de Panigale V4 Lamborghini op 185. Waardoor de vermogen/gewicht-ratio op 1.18 pk/kg uitkomt.
Ducati gaat 630 exemplaren van deze Panigale V4 Lamborghini bouwen. Elk van die 630 exemplaren wordt in een speciale gecustomizede krat geleverd, waarin ook een paddockstand zit. Ducati levert ook een circuit-kit bij de Panigale V4 Lamborghini. Die kit bevat ondermeer een speciale race-tankdop en een half-open koppelingsdeksel.
Bovenop de 'reguliere' 630 Panigale V4 Lamborghini's gaat Ducati ook nog eens 63 Speciale Clienti-versies van het model bouwen. Die zijn voorbehouden aan bestaande Lamborghini-klanten. In samenspraak met het Centro Stile Ducati kunnen deze Lamborghini-klanten de kleurstelling van hun eigen auto laten 'overzetten' op hun Panigale V4 Lamborghini, of een eigen kleurstelling samenstellen.
Tekst: BJ
Foto's: Ducati Media House