Ducati brengt een eerbetoon aan z'n legendarische nineties superbike.
Ducati brengt een eerbetoon aan z'n legendarische nineties superbike.
Het regent dezer dagen bijna Anniversary-modellen en ook bij Ducati spelen ze op deze trend in. Ducati voorziet ons al sinds juli druppelsgewijs van nieuwigheden, maar het beste of beter gezegd het mooiste, hielden ze voor het laatst. De basis voor de 30° Anniversario 916 is uiteraard de Panigale V4 SPdue. Het is niet de eerste maal dat Ducati een eerbetoon brengt aan de motorfiets waarmee vooral Carl Fogarty hoge ogen gooide in het WK Superbike.
Ducati gaat 500 exemplaren, en niet één meer, van de Panigale V4 SP2 30° Anniversario 916. Dat de constructeur uit Bologna tot vandaag met de lancering van deze special wachtte is geen toeval, exact 30 jaar geleden lanceerde het merk immers de 916 tijdens de EICMA van 1993.
De 30° Anniversario-versie onderscheidt zich niet alleen door z'n speciale livrei van de 'gewone' Panigale V4 SP2, maar krijgt ook wat extra's mee. Dat lekkers bestaat vooral uit carbon onderdelen zoals sleuven om de remklauwen te koelen, een hitteschild boven de uitlaat en een halfopen deksel voor de koppeling.
De technische basis van de 30° Anniversario 916 is uiteraard de Panigale V4 SP2 die misschien wel meer een circuit- dan een wegmotor is. Ducati houdt er rekening mee dat de toekomstige eigenaren van de V4 SP 30° Anniversario trackdays willen meepikken. De machine heeft standaard al een Ducati Data Analyser-kit (DDA) aan boord, die voorzien is van een GPS-module.
Voor circuitgebruik stopt Ducati ook covers om de gaten waarin de achteruitkijkspiegels en de nummerplaathouder zitten te bedekken. Tot slot nog even aanstippen dat de koolstofvezel wielen van Marchesini 1.4 kg minder wegen dan de exemplaren die op de basisversie van de V4 SP2 zitten.
Tekst: BJ
Foto's: Ducati Media House