Special Metal: Harley-Davidson CVO Road Glide

Harley-Davidson stelde reeds eind augustus 2019 z’n nieuwe 2020-modellen voor. Dat belet hen echter niet om nu, begin februari nog een model toe te voegen aan z’n  CVO line-up. Die CVO (Custom Vehicle Operations) bestaat high-end motorfietsen die voorzien zijn van alle mogelijke toeters en bellen. Enkele jaren geleden prijkte er ook een CVO-versie van de Road Glide in de Harley-Davidson catalogus en nu maakt die dus z’n retour.

In tegenstelling tot de Road Glide Special, die deel uitmaakt van Harley-Davidsons 2020 line-up, heeft de CVO-versie geen Milwaukee-Eight 114 motorblok maar een 117-versie daarvan. Dat maakt dat deze ‘big twin’ een cilinderinhoud heeft van 1917cc! Geen wonder dus dat deze CVO Road Glide over een monsterlijk koppel van 135 Nm beschikt!

De CVO Road Glide heeft de ‘look ’n feel’ van een bagger, zij het dan een ‘Deluxe’-versie ervan. Het bagger-aspect komt ondermeer tot uiting in de wielen. Vooraan monteert Harley-Davidson een 21-duims Knockout wiel, achteraan bedraagt de wielmaat 18 duim. De Knock -out-wielen worden gekenmerkt door hun zeven ‘gesplitte’ spaken. De CVO Road Glide is de enige Harley-Davidson die af-fabriek met een 21-duims voorwiel is uitgerust.  In de typische Road Glide kopkuip huizen twee LED Daymaker koplampen. Bagage meenemen kan in de twee zijkoffers die met één vingerbeweging geopend of gesloten worden. Een zogenaamde Heavy Breather ‘luchthapper’ zorgt voor een ‘hot rod’ look.

 

De rijkelijk uitgeruste 'cockpit' van de CVO Road Glide.

Zoals je dat anno 2020 van een premium motorfiets mag verwachten is de CVO Road Glide uitgerust met alle nodige elektronica. In de eerste plaats is dat Harley-Davidsons eigen H-D Connect connectiviteitssysteem.  Ook het RDRS-pakket (Reflex Defensive Rider Systems) dat elektronische hulpmiddelen zoals ondermeer bochten-ABS, Bochten-tractiecontrole, hill control en elektronisch gelinkte remmen omvat zit uiteraard ook op dit CVO-model. Daarnaast is de CVO Road Glide, uiteraard, met het Boom! Box GTS infotainment-systeem uitgerust. In dit specifieke geval zelfs met de 600 Watt sterke Premium Boom! luidsprekers.  Het hele systeem kan bediend worden via het touchscreen van de Boom! Box, maar ook via knoppen aan het sterk én via stemcommando’s. Dat laatste moet dan via de bijgeleverde draadloze headset gebeuren.

De nieuwe Harley-Davidson CVO Road Glide is in één kleurstelling leverbaar: Premium Sand Dune monotone. De donkere accenten van bepaalde worden in Gloss Black, Black Onyx en Smoked Satin uitgevoerd. Goedkoop is de CVO Road Glide bepaald niet. Harley-Davidson bepaalde in de Verenigde Staten de basisprijs van het model op net geen $ 41.000. Hoeveel de CVO Road Glide in de Lage Landen zal kosten is vooralsnog niet bekend.

 

Bron: persbericht Harley-Davidson

Foto’s: Harley-Davidson.

 

 

 

 

Geschreven op 5 februari 2020
© Motoren & Toerisme