Harley-Davidson lanceert z’n duurste en krachtigste productiemachine ooit, in de vorm van deze knotsgekke King of the Baggers-replica.
Harley-Davidson lanceert z’n duurste en krachtigste productiemachine ooit, in de vorm van deze knotsgekke King of the Baggers-replica.
Wat ooit – vijf jaar geleden - begon als een soort van grap, is de afgelopen uitgegroeid tot dé raceklasse in de Verenigde Staten. We hebben het dan uiteraard over de King of the Baggers, de klasse die speciaal gecreëerd werd om Harley-Davidson en Indian Motorcycle hun rivaliteit ook op circuit te laten beslechten.
Aanvankelijk was de steun van deze twee Amerikaanse ‘instituten’ slechts schuchter, maar de laatste jaren zetten beiden officiële teams en fabrieksmachines in. De publiciteit die een peloton van zij-aan-zij racende toerbuffels met dikke V-twins met zich meebrengt was simpelweg té mooi om niet op te kapitaliseren. Dat er van de zwaar gemodificeerde All American Tourers ooit een straatlegale replica zou verschijnen werd vanaf dan ook een quasi zekerheid. En kijk, nu is er de Harley-Davidson CVO Road Glide RR. De timing van de lancering – tijdens de Daytona Bike Week en net voor de openingsronde van het nieuwe King of the Baggers-seizoen op de befaamde Daytona Motor Speedway – is ook geen verrassing.
De CVO Road Glide RR is gebaseerd op de Road Glide-racer waarmee het Screamin’ Eagle Harley-Davidson-fabrieksteam de voorbije jaren in de King of the Baggers-klasse uitkwam. De productiemachine krijgt dan ook een heel dik Screamin’ Eagle-motorblok van 131 cubic inches (of 2153 cc). Die krachtbron is goed voor een piekvermogen van 153 pk (aan 5.750 opm), terwijl het maximum koppel maar liefs 204 Nm (aan 4.750 opm) bedraagt. Met die cijfers overklast de Road Glide RR ruimschoots dat andere Custom Vehicle Operations-model, de Road Glide ST.
Het extra vermogen komt niet alleen van de grotere cilinderinhoud van de RR, ook de Akrapovic 2-in-1 uitlaatlijn uit titanium zit daar wellicht iets voor tussen. Omdat deze Road Glide RR in de eerste plaats bedoeld is als straatmotor en gebruikscomfort dus écht wel een rol speel is de uitlaatlijn voorzien van hitteschilden uit koolstofvezel.
De race-invloeden zijn ook terug te vinden in de vering. Net als op de échte racemotor wordt er op de Road Glide RR ook gebruik gemaakt van Öhlins veringelementen. Vooraan is dat een FGR 253 upside-down voorvork, achteraan zijn dat twee schokdempers met afgescheiden reservoir.
Uiteraard zijn zowel voorvork als schokbrekers volledig instelbaar qua veervoorspanning en in- en uitgaande demping.
Ging Harley-Davidson bij Öhlins te rade voor de vering, dan kwam het voor de remmen logischerwijs bij moederbedrijf Brembo terecht. Vooraan wordt dan ook gebruik gemaakt van een koppel T-Drive remschijven van 320 mm in roestvrij staal, gekoppeld aan twee radiaal geplaatste vierzuigerremklauwen. Achteraan is er een axiaal geplaatste remklauw die een 300 mm remschijf bedient.
Wie speciale wielen op de Road Glide RR had verwacht, wordt een beetje teleurgesteld want de zwarte 7-spaaks exemplaren kenden we al van de Road Glide ST. Hetzelfde geldt voor de Dunlop Harley-Davidson Series-banden (vooraan 130/60/19, achteraan 180/55/18).
Race-Replica of niet, deze RR blijft in de basis toch een Road Glide en daar verwacht je toch wat gebruikscomfort, zeker als het dan nog eens een CVO-versie betreft! Dat betekent dat deze super-sportieve Harley toch een breedbeeld (12.3-duims) TFT-scherm aan boord heeft, met Skyline infotainment-systeem. Verder zijn er twee speakers (van 165 mm en 125 Watt), is er Bluetooth, Apple CarPlay en zijn er USB-poorten.
In de racerij geldt het devies ‘light is right’, maar van een doorgedreven gewichtsverlies – zoals we dat wel eens zien bij vooral Italiaanse race-replica’s en andere Superleggera’s – is niets te merken op de Road Glide RR. Een rijklaar gewicht van 356 kg is nog altijd, eh veel. Maar, dit is geen trackday bike.
Hoe moeten we de CVO Road Glide RR dan wel zien? Wellicht als een eye catcher voor mensen die al een behoorlijke uitgebreide Harley-Davidson-collectie in de garage hebben staan. Harley-Davidson beperkt de productie van de Road Glide RR tot 131 eenheden en die worden alleen in de Verenigde Staten aan de man/vrouw gebracht. Met een prijs rond de $ 110.000 wordt deze Road Glide RR meteen ook de duurste productie-Harley aller tijden.
Tekst: BJ
Foto's: Harley-Davidson Media