Special Metal: Harley-Davidson Electra Glide Revival

Dat ze bij Harley-Davidson op nieuwe modellen met een gelimiteerde oplage broeden, wisten we al even. Vandaag werd dan het eerste model van de nieuwe Icons-collectie onthuld: de Electra Glide Revival. Dat laatste gedeelte van de naam mag je eigenlijk letterlijk nemen want Harley blaast de legendarische Electra Glide, die oorspronkelijk in 1969 werd uitgebracht, bij deze nieuw leven in.

 

Met het nieuwe Icons-programma wil Harley-Davidson jaarlijks uitpakken met enkele nieuwe modellen die in gelimiteerde oplage worden gebouwd. Sommige modellen zullen een dikke vette knipoog richting klassieke Americana zijn (zoals deze Electra Glide Revival), andere modellen zullen dan weer een voorafspiegeling van de toekomst van het motorrijden zijn. We zijn in ieder geval benieuwd.

Qua looks klopt deze Electra Glide Revival in ieder geval zeker. Je kan hem slechts in een kleurenstelling kopen, maar de combinatie van WiFi Blue en Black Denim (voor de tank) klinkt op zich al heel rock ’n roll. De zijkoffers en de kopkuip zijn in Birch White uitgevoerd.  Stalen spaakwielen, dikke banden met witte zijwanden en héél veel chroom zorgen voor een old school look.

De gekende 114-versie van de Milwaukee-Eight drijft deze Electra Glide Revival aan. Toch nog eens op de belangrijkste specs van deze dikke V-twin wijzen: 1.868 cc cilinderinhoud en net geen 160 Nm koppel (aan 3.250 opm).

 

Deze Electra Glide Revival is in ieder geval een neo-retromachine. En dan bedoelen we vooral qua looks. De Revival oogt op de persfoto’s alsof hij in het Californië van eind jaren ’60 rondrijdt. Maar onderhuids is deze Harley gewoon heel modern. Die moderniteit komt tot uiting wanneer we het lijstje met rijhulpmiddelen overlopen: bochten-ABS, een bochten-remsysteem (gekoppeld), bochten-tractiecontrole, koppelingscontrole-systeem en ook een zogenaamd ‘hill hold’-controlesysteem (voor starts op hellende oppervlakken).  

 

Qua comfort mag je natuurlijk iets verwachten op een dikke Harley en dat is ook op deze Electra Glide Revival niet anders. De klassieke Bat Wing-kopkuip moet de berijder tegen de elementen beschermen en Harley’s Boom Box GTS-systeem zorgt onderweg voor informatie en verstrooiing. Het systeem is bovendien compatibel met Android Auto en Apple CarPlay.

Harley-Davidson houdt de oplage van deze Electra Glide Revival beperkt. Het bouwt er dit jaar 1.500 exemplaren van en dan is het gedaan. In de Verenigde Staten staat het model vanaf deze week bij de Harley-Davidson-dealers en dat voor zo’n slordige $ 29.000.

Tekst: BJ

Foto's: Harley-Davidson Media

Geschreven op 26 april 2021
© Motoren & Toerisme