Special Metal: Honda CR 500 Eric Geboers replica

Komend weekend wordt op het iconische Engelse circuit van Farleigh Castle, de Veterans Motocross des Nations (VMXDN). Die VMXDN is wellicht de grootste wedstrijd ter wereld voor klassieke crossmotoren. In de afgelopen tien jaar is het evenement uitgegroeid tot dé jaarlijkse reunie bij uitstek voor voormalige crosstoppers uit de hele wereld. Een beetje zoals de Biker’s Classics dat is voor de wegracetoppers van weleer, maar dan voor noppentoppers.

Ken De Dycker maakt komend weekend zijn debuut in de VMXDN en hij doet dat op een heel speciale machine, een Honda CR500 Eric Geboers Replica. De machine is geïnspireerd door de HRC-fabrieksmotor, waarop  Eric Geboers tijdens z’n laatste seizoen (1990) in het WK Motorcross reed.  Meteen een eerbetoon aan Eric ‘The Kid’ Geboers, die gedurende 2 jaar (2008-2009) z’n mentor was bij het Teka Suzuki-fabrieksteam.

Op zondag 5 augustus 1990 won Eric Geboers, op de mythische omloop van de Citadel van Namen, z’n 5e en laatste wereldtitel. Een dubbele reden om te feesten, want Geboers vierde die dag ook z’n 28e verjaardag. Tegen alle verwachting in kondigde hij die avond in de studio van Sportweekend, waar hij met een helikopter naar overgevlogen werd, z’n afscheid van het Mtoorcross aan. Voor z’n team, de sportpers en z’n fans kwam dat bericht als een donderslag bij heldere hemel.

De Honda CR500 Eric Geboers Replica werd door de Engelse tweetaktspecialist Doc Wob Imports gebouwd.  Alhoewel het geen echte fabrieksmachine betreft, slaagde ‘Doc Wob’ er toch in om een heuse HRC-swingarm te vinden. Vooraan werd een dikke 280mm remschijf gemonteerd. Het aluminium subframe komt van het Italiaanse Verona Racing Products (VRP) dat in de jaren ’80 en ’90 ook wegrace-frames bouwde en kant-en-klare aluminium frames leverde lang voordat Honda de iconische CR250 model ’97 zou lanceren. De veringen, komen zoals dat op een fabrieks-Honda uit die tijd hoort, van Showa.

De fraaie handgelaste uitlaat van de Eric Geboers' replica Honda CR500 komt van het Belgische JSV Exhausts.

Kers op de taart is de prachtige, conisch gelaste uitlaat. Een fraai staaltje Belgisch handwerk van JSV Exhausts. Het bedrijfje uit het Limburgse Riemst is gespecialiseerd in het ontwikkelen en vervaardigen van expansie-uitlaten voor tweetaktmotoren.   De uitlaat is aan een ietwat ongewone ‘dog leg’ demper gekoppeld.

 

Voor de afwerking van de Eric Geboers’ replica Honda CR500 plunderde ‘Doc Wob’, z’n goedgevulde magazijn. Zo is er de houder voor het voorspatbord, kreeg de machine een aluminium tank en een dito carterplaat. De ontsteking en koppeling zitten veilig achter ‘Honda Racing’-covers en Doc Wob’s eigen Superlite titanium bouten werden voor de afwerking gebruikt.

Ken De Dycker is dit weekend één van de speerpunten van Team Belgium in de VMXDN met z’n Eric Geboers’ replica Honda CR500 heeft hij alvast een gedegen wapen in handen!

 

Tekst: Bart Jacobs

Foto's: Doc Wob Imports

Geschreven op 3 september 2019
© Motoren & Toerisme