Special Metal: Kawasaki KX450 SR

De technische reglementen van de AMA (American Motorcycle Association) onderstrepen dat ook 'fabrieksmachines' op de standaardmodellen gebaseerd moeten zijn. Uiteraard zijn er technische afwijkingen mogelijk maar prototypes zijn uit den boze. Maar de reglementen laten ook ruimte voor zogenaamde homologatiespecials (die dan als 'standaardmodel' fungeren). De voorbije jaren zagen we dan ook dat Honda, Husqvarna en KTM (en straks ook GASGAS?, BJ) van deze mogelijkheid gebruik maakten om zogenaamde 'Factory Edition'-modellen te lanceren. Je kan ze nog het best vergelijken met de Racing-versies van de Europese enduromerken: standaardmodellen die extra rijkelijk uitgerust zijn en ook qua prestaties 'nét' iets meer te bieden hebben.

Kawasaki is de volgende fabrikant die in de Verenigde Staten met een 'Factory Edition' komt. De KX450 SR is uiteraard gebaseerd op het standaardmodel (KX 450), de SR kennen we uit de Kawasaki-nomenclatuur als 'Special Racer'. 

Deze 'Special Racer' - het zou wel de titel van een manga kunnen zijn - draagt z'n naam niet zomaar. Naast de opvallende Monster Energy-livrei, die we natuurlijk ook van de machines van het officiële Kawasaki Motors USA-fabrieksteam kennen, werd de Kawasaki ook technisch flink onder handen genomen. Het meest opmerkelijke verschil zit 'm in de KYB-veerelementen (Showa op het standaard model),  de Xtrig kroonplaat met ingebouwde stuurdemper en de titanium uitlaatlijn van Pro Circuit. Verder is er nog de nodige 'eye candy' met D.I.D. DirtStar velgen, een goudkleurige ketting (eveneens van D.I.D.) en een Renthal tandwiel achteraan. Dat zijn de zichtbare veranderingen maar intern kreeg het 450 cc blok ook nieuwe injectie-instellingen, werden de inlaatpoorten gepolijst en de cilinderkop.

De 2022 KX450 SR zal volgend jaar ingezet worden door de Monster Energy Kawasaki-fabrieksrijders, Adam Cianciarulo en Jason 'El Hombre' Anderson. Deze laatste werd zopas aangeworven als vervanger van regerend AMA Supercross 450-kampioen Eli Tomac. Opmerkelijk genoeg zijn het Kawasaki-ambassadeur Jeremy McGrath en Instagram-racer Axell Hodges die de KX 450 SR showen in de bovenstaande video...

 

De KX450 SR is alleen in de Verenigde Staten te koop, waar hij vandaag aan een prijs van $ 12.399 geïntroduceerd wordt. Daarmee is hij $ 2.700 duurder dan het KX450 basismodel. 

 

Tekst: BJ

Foto: Kawasaki Motors USA

Video: YouTube.com/Kawasaki USA

Geschreven op 5 oktober 2021
© Motoren & Toerisme