Special Metal: KTM 1290 Super Duke RR

KTM komt net als 2 jaar geleden opnieuw met een lichtere versie van z'n Beast - de 1290 Super Duke R - op de proppen. De 1290 Super Duke RR maakt het verschil door maar liefst 11 kg minder te wegen en da's aanzienlijk voor een productie-motorfiets. Door de afslankende ingrepen bedraagt de power-to-weight ratio van de 1290 Super Duke RR simpelweg 1:1. Voor elke kg aan drooggewicht is er dus een pk aanwezig.  

Huisleverancier WP Suspension ontwikkelde drie veringcomponenten op maat van de 1290 Super Duke RR: de WP APEX PRO 7548 voorvork (met gesloten cartridges), de WP APEX PRO 7746 schokbreker en de WP APEX PRO 7117 stuurdemper. Verder maakte KTM overvloedig gebruik van koolstofvezel. Zo bestaat het hele bodywork nu uit carbon, net als het subframe overigens. Dat hertekende subframe maakt van de RR-versie overigens een monoposto. De machine is dan ook erg gericht op circuitgebruik. 

De oriëntatie van de Super Duke RR richting circuitgebruik komt tot uiting in het elektronica-pakket. Zo behoren de anders optionele Track en Performance rijmodi op de RR-versie tot het standaard-pakket. Overigens heeft dit volgens KTM 'hongerig beest' nog wel enkele items op de optielijst staan. Zo is er een volledig uit titanium vervaardigde Akrapovic uitlaatlijn leverbaar. De motorprestaties van de 1290 Super Duke RR zijn gelijkaardig aan die van het standaardmodel met 140 Nm koppel en 180 pk aan vermogen.

KTM brengt de 1290 Super Duke RR in één kleurstelling uit. De combinatie van donkergrijs en zwart, met uiteraard een oranje frame, moet deze Super Duke nog een donkerder uitstraling geven. KTM gaat de productie van dit model limiteren tot 500 exemplaren en die worden aan de man of vrouw gebracht door geselecteerde dealers. 

Meer informatie over deze motor vind je op de Belgische website van KTM: www.ktm.com

 

Tekst: BJ

Foto's: KTM Press

Video: YouTube.com/KTM

Geschreven op 13 maart 2023
© Motoren & Toerisme