Met de nieuwe LIGHTSPEED gooit het jonge Britse merk Langen het over een heel andere boeg.
Met de nieuwe LIGHTSPEED gooit het jonge Britse merk Langen het over een heel andere boeg.
In de muziekwereld wordt het tweede album van een artiest of groep over het algemeen als het moeilijkste om te maken beschouwd. Of dat bij de fabrikanten, of beter gezegd bouwers, van exclusieve motorfietsen ook zo is, durven we niet met zekerheid te zeggen. Feit is wel dat het Britse Langen voor z'n tweede creatie een volledig nieuwe toer op gaat. Met de Two Stroke - een vlag die overigens volledig de lading dekt - durfde LANGEN het aan om volledig tegen de huidige trends in te gaan en een moderne interpretatie van een tweetakt roadster neer te zetten.
Dit keer tapt Langen uit een volledig ander vaatje. Geen lichte tweetakt-krachtbron, ontwikkeld in hun schaarse vrije tijd door Ferrari-techneuten, maar wel een dikke V-twin die door 'muscle bike'-bouwer Buell wordt aangeleverd. Mocht je de specs - 1190cc, 185 pk (aan 10.600 opm) en 138 Nm - van deze motor herkennen dan wist je wellicht ook al dat dit in feite een Rotax-product is. De Oostenrijkse motorspecialist is sinds enkele jaren ingelijfd door de machtige Canadese Bombardier-groep.
Ook bij dit tweede Langen-model behelst de naam goed het concept. Lightspeed is geen verwijzing naar een of ander obscuur EV-merk, wel een naam die de voornaamste eigenschappen - licht en snel - van deze motorfiets in een woord weet te vatten.
Verschilt de mechanische receptuur van de Lightspeed dag en nacht met die van de Two Stroke, dan is dat niet het geval voor het chassis. Opnieuw koos Chris Ratcliffe, de bezieler en ontwerper van Langen Motorcycles voor een spaceframe dat uit lichtgewicht aluminium buizen bestaat. Ook op de Lightspeed zien we een koolstofvezel zitje en een tubulaire alu-constructie voor de achterbrug.
Net als dat op de Two Stroke is de Lightspeed afgeveerd door de combinatie van een upside-down voorvork en twee volledig instelbare schokbrekers. Ditmaal komen alle veerelementen van bij het Zweedse Öhlins. Voor de remmen blijft Langen wel inzetten op de eigenzinnige mix van Brembo remschijven (320 mm vooraan) en HEL remklauwen.
In z'n persbericht stelt Langen dat de Lightspeed 185 kg weegt. De constructeur specifieert echter niet of het dan om rijklaar of droog (met olie- en koelvloeistof aan boord) gaat. Hoe dan ook claimt Langen dat z'n Lightspeed 1000 pk/ton produceert en dat laatste is wel een dingetje in Groot-Brittannië. Of de potentiële koper van een Lightspeed wakker ligt van de gewicht-pk-verhouding van z'n Langen-hebbeding is nog maar de vraag.
Wat wel duidelijk is, is het feit dat deze Britse 'muscle bike' geen spek voor ieders bek is. Op Motorcycle LIVE in Birmingham, waar de Lightspeed deze week aan het publiek werd voorgesteld, raakte bekend dat de machine op de Britse thuismarkt € 42.500 zal kosten. Langen gaat vanaf volgend najaar 185, voor het Verenigd Koninkrijk gehomologeerde, exemplaren van de Lightspeed bouwen. In een tweede fase begint het merk vanaf 2025 ook Lightspeeds voor eventuele buitenlandse klanten te bouwen.
Tekst: BJ
Foto's: Langen Motorcycles
Video: YouTube.com/Langen Motorcycles