Het Britse merk was slechts 29 jaar actief. Tussen 1911 en 1940 maakte het bedrijf uit Birmingham voornamelijk lichte motorfietsen die zowel door twee- als viertaktmotoren werden aangedreven. Begin jaren ’20 boekte Levis enkele successen in de 250 cc Lightweight-klasse in de Isle of Man TT. De viertakten boekten op hun beurt in de jaren ’30 sportieve successen in de ‘Scrambles’. Maar het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog in 1940 zou de doodsteek betekenen voor Levis.
In 2014 werd de merknaam ‘Levis Motorcycle Company’ gekocht door de Britse entrepreneur Phil Bevan . Eind vorig jaar doken de eerste geruchten van een terugkeer van het merk op. Deze week stelde de Levis Motorcycle Company z’n eerste nieuwe motorfiets in 80 jaar voor.
V6-motorblok
Anders dan de Levis motorfietsen uit de vorige eeuw, is de V6 Café Racer een flink uit de kluiten gewassen motorfiets. De machine oogt klassiek maar neemt tegelijkertijd ook elementen van een power cruiser over. Het is nog maar de vraag of dit design echt zal aanslaan.
Interessant is wel dat Levis, anders dan andere boetiekmerken, geen beroep deed op een externe motorleverancier zoals S&S. Het team achter de niewue Levis Motorcycle Company ontwikkelde zelf een krachtbron. En niet zomaar één, wel een V6 van 1.2 liter die in de lengterichting in de motorfiets wordt gemonteerd. De spruitstukken aan beide zijden zijn dan ook goed zichtbaar. De beperkte blokhoek zorgde ervoor dat de machine niet al te breed werd. Levis geeft een maximaal vermogen van 120 pk op voor de V6. Ook het maximale koppel zou rond de 120 Nm liggen. Levis koppelt een zelfontworpen zesbak aan het motorblok. De zesde versnelling fungeert daarbij als overdrive.
Rijwielgedeelte
Levis ontworp uiteraard ook het frame in eigen beheer. Dat frame bestaat uit gekromde, roestvrij stalen chassisbalken. Vooraan is de machine voorzien van een hossack voorvork, achteraan heeft de Levis twee schokbrekers. Alle schokbrekers zijn instelbaar qua veervoorspanning en uitgaande demping. Een aantal componenten van de V6 Café Racer zijn uit aluminium gefreesd. Dat geldt met name voor de voorvork, het stuur en de kroonplaten. De cilinders van rem- en koppelingshendel zijn in de bovenste kroonplaat verwerkt.
De wielen van de Levis zijn eveneens uit gefreesd aluminium vervaardigd. In tegenstelling tot wat ze lijken bestaan de wielen echter niet uit één stuk. De wielen bestaan echter wel uit twee afzonderlijk delen – links en rechts – zodat er ook materiaal verwijderd kon worden in de as. De twee wielhelften werden daarna in mekaar geschroefd en afgedicht met een waterdichte coating, die ook als lijm fungeert.
Meer versies
Levis benadrukt dat het model waarvan het nu foto’s heeft gepubliceerd nog maar in een ontwikkelingsfase zit. Het is niettemin de bedoeling om de V6 Café Racer productieklaar te maken. De basisprijs van de Levis V6 Café Racer zou om en bij de £ 102.000 liggen (omgerekend zo’n € 114.000).
Naast de Café Racer-versie heeft Levis plannen voor nog meer V6-aangedreven motorfietsen. Zo zouden er ook een Urban Cruiser, een Flat Tracker en twee Sport-versies komen. Maar het ultieme doel van Levis Motorcycle Company-baas Phil Bevan is wellicht het bouwen van een exclusieve power cruiser. Die machine zou aangedreven worden door het blok uit de Connaught Type D sportwagen, waarin een V10 van 2 liter stak.