Met de B-Side 500 lanceert Mash één van de sympathiekste voertuigen op de huidige mobiliteitsmarkt.
Met de B-Side 500 lanceert Mash één van de sympathiekste voertuigen op de huidige mobiliteitsmarkt.
Kant-en-klare zijspannen zijn een zeldzaamheid op de motormarkt. Ooit was dat anders. In de jaren '40, '50 en zelfs een stuk in de sixties waren zijspannen toen voor veel gezinnen dé mobiliteitsgezinnen. Eigenlijk een soort van voorloper van de huidige bakfiets-rage. Het valt zeer te betwijfelen dat de nieuwe B-Side 500 van Mash in dezelfde aantallen als de bakfiets verkocht zal worden, maar als vrijetijdsvoertuig heeft deze driewieler zeker wel een toekomst.
Overigens, zijspannen zijn helemaal niet nieuw voor Mash. De afgelopen jaren had het Frans-Chinese merk met de gepast genaamde Side ook al een zijspan in de catalogus. Maar die Side was met z'n eencilinder van 445cc en maximaal vermogen van 28,5 pk (en dan ronden we nog naar boven af, nvdr) toch wel een beetje underpowered. Niet dat mensen hyper-sportieve prestatie van een span verwachten, maar met een drooggewicht van 342 kg mag het wel ietsje meer zijn.
Nu komt Mash met een nieuw zijspan, dat als B-Side 500 door het leven gaat. Het grote verschil met de Black Side zit 'm in het motorblok, dat bij de B-Side een watergekoelde paralleltwin van 494 cc is. Bijna een halfliter dus en vandaar ook de 500 in de modelnaam. Het nieuwe blok is goed voor een maximaal vermogen van 54 pk (aan 8.500 opm) en da's bijna het dubbele van wat de eencilinder in de Black Side produceert. Toch is de B-Side 500 geen vervanger van de Black Side maar komt het gewoon in het gamma erboven te staan.
De B-Side 500 heeft een vijfbak en daarbovenop ook nog eens een achteruitversnelling. Die laatste is geen luxe, want met een drooggewicht van 345 kg laat je de B-Side 500 best onder eigen stoom manoeuvreren. Bovenop het eigen gewicht kan de B-Side 500 nog eens 225 kg - of drie personen - dragen. De drie 18-duims spaakwielen zijn met elkaar verbonden via het combined brake-systeem.
De B-Side 500 is medio april 2024 beschikbaar bij de Mash dealers voor de consumentenadviesprijs van 12.499 €.
Tekst: BJ
Foto's: Mash/Moto Mondo