De allereerste MV Agusta-motor zag het licht in 1943. Het was een bescheiden eencilinder viertakt van 98cc waaraan een tweebak gekoppeld was. De motor ging al snel in productie, maar die zou slechts een paar weken duren. Want in 1943 vielen de Geallieerde troepen Italië binnen en werd alle industriële productie stilgelegd. Het project lag dan stil tot aan het einde van WO II, toen er opnieuw begonnen werd met de assemblage van de complete motorfiets: de MV 98. Het model werd gekenmerkt door z’n elegante bourdeaux-kleur. De reden achter de keuze voor deze kleur is, zelfs tot op vandaag de dag, nog niet helemaal duidelijk. Had ze te maken met de aristocratische achtergrond van Giovanni Agusta, en had z’n zoon Domenico hem daarmee willen eren? Of was het gewoon de ingeving van het moment, de persoonlijke smaak van Domenico? Wat zeker is, is dat het bourdeaux een elegante uitstraling gaf aan de MV 98, zelfs al moest die in de eerste plaats de rampzalige wegen van die jaren trotseren.