Geen échte nieuwigheden bij Norton Motorcycles op Motorcycle LIVE al brengt het merk wel zes Limited Edition-versies van bestaande modellen uit. Die zijn allemaal gebaseerd op iconische modellen uit de 125-jarige geschiedenis van het merk.
Geen échte nieuwigheden bij Norton Motorcycles op Motorcycle LIVE al brengt het merk wel zes Limited Edition-versies van bestaande modellen uit. Die zijn allemaal gebaseerd op iconische modellen uit de 125-jarige geschiedenis van het merk.
De Commando 961 is ook onder het nieuwe bewind van de Indiase constructeur TVS het populairste Norton-model gebleven en in een eerder beperkt gamma met peperdure premium modellen als de V4SV en de V4CR is dat niet meer dan logisch. Daarom brengt Norton ter gelegenheid van z'n 125e verjaardag niet één maar wel liefst vier Limited Editions van de Commando 961. Die vier modellen beslagen ieder een ander tijdvak in de rijke Norton-geschiedenis.
961 LE Energette
De 961 LE Energette is een eerbetoon aan de Energette een motorfiets die Norton begin 20e eeuw (in 1902 om precies te zijn) lanceerde. De Energette maakte gebruik van een Norton's eigen fietsframes, een Clément eencilinder motor van 142cc (en van Franse makelij) en een versnellingsbak met twee 'verzetten' van Sturmey Archer. De iets oudere lezers kennen deze laatste merknaam nog als het bedrijf achter de drietraps versnellingsnaaf waar onder andere de stadsfietsen van Raleigh, maar ook heel wat andere continentale merken lange tijd mee uitgerust waren. De Energette werd in de markt gezet als dokters-motorfiets.
De Commando 961 'Energette' neemt dezelfde okergele kleur als de originele Energette over. De dikke zwarte lijnen op de tank en het kontje van deze 961-versie zijn een verwijzing naar het zwarte fietsframe van de eerste Energettes. Verder krijgt de 961 LE 'Energette' een bruin lederen zadel, aluminium kroonplaten, aluminium-kleurig motorblok, gepolijst stuur en voorvork en een zilverkleurig koplampbehuizing.
961 LE 'Manx'
De twee Limited Edition 961 is de 'Manx' en die is uiteraard gebaseerd op de Manxman. Deze 500cc racemotor begon z'n carrière in de late jaren '30, en groeide na de oorlog uit tot de meest gebruikte machine in het dan nog jonge WK 500cc (vanaf 1949, nvdr). Norton zou de productie van de Manxman pas in 1962 stopzetten, maar zelfs in de tien daarop volgende GP-seizoenen bleef de machine dé referentie voor privé-rijders.
De 961 LE 'Manx' combineert de zo kenmerkende zilverkleurige tanks van de Manxman met zwarte stijlementen. Zo zijn de voorpartij, het frame en het bodywork helemaal in het zwart uitgevoerd. Dat geldt ook voor de paralleltwin motor, de kroonplaten en de voetsteunen. Verder maakt Norton ook gebruikt van koolstofvezel (voor het vliegenschermpje en de kettingkast).
961 LE 'Transatlantic'
De 'Transatlantic' is een verwijzing naar de 750-fabrieksmachines die Norton van 1972 in de nieuwe Formula 750-klasse (de voorloper van het huidige WK Superbike). De fabrieks Nortons werden aan beide zijden van de Oceaan ingezet. In het Britse kampioenschap voor rijders als Peter Williams (die zelf Norton-ingenieur was, nvdr), Tony Rutter (de vader van huidig TT-racer Michael) en meervoudig wereldkampioen Phil Read en in de VS Dave Aldana. Daarnaast was de F 750 Norton ook in de Isle of Man TT te zien en tijdens de Transatlantic Match Races.
De 961 LE 'Transatlantic' neem de 'Red, White and Blue'-kleurenstelling van het origineel uit de jaren '70 over. Daarnaast zijn het blok, de kroonplaten en de voetsteunen in zwart uitgevoerd.
961 LE '588'
Norton-fans weten waarnaar het getal 588 verwijst, het was namelijk de cilinderinhoud van de Norton Wankelmotor die in de late jaren '80 en vroege jaren '90 een paar succesvolle racers aandreef. Deze, op z'n zachtst gezegd ongewone machines, gooiden hoge ogen in de Britse racerij en tijdens de Isle of Man TT.
De 961 LE '588' neemt een aantal stijlkenmerken van de originele, door sigarettenmerk JPS geïnspireerde livrei. Het motorblok is in zwart uitgevoerd evenals de voetsteunen en de kroonplaten. Verder wordt er ook een zwarte versie van de Öhlins voorvork gemonteerd, en krijgt de 961 LE '588' ook een kettingkast en een vliegenschermpje uit koolstofvezel. De goudkleurige velgen complementeren de look.
V4SV
Ook de V4SV superbike van het merk komt in een '588'-versie. In dit geval wordt de zwart/zilveren livrei overgenomen en maken goudkleurige geanodiseerde OZ velgen het geheel mooi af.
V4CR '588'
Ook hier stijlelementen van de originele 558-livrei en goudkleurige geanodiseerde OZ velgen.
Alle 125 Years Limited Edition-modellen zijn achteraan voorzien van het speciale Norton 125 Years-logo.
Tekst:BJ
Foto's: Norton Motorcycles