De Tsjechische republiek heeft een rijke traditie als het op de constructie van auto’s en motorfietsen aankomt. Skoda is natuurlijk het bekendste Tsjechische automerk. Wat motorfietsen betreft is dat Jawa, en in mindere mate misschien ook CZ. En dan is er ook nog Praga. Het merk ontstond in 1907 en bouwde in eerste instantie auto’s, maar vanaf de late jaren twintig kwamen daar ook nog eens motorfietsen bij.
Nadat een groot gedeelte van de Praga-infrastructuur beschadigd raakte in Wereldoorlog II richtte het merk zich daarna op bussen en vrachtwagens, dat paste immers zo in de planeconomie van het toenmalige communistisch regime. Pas na het vallen van het ijzeren gordijn kon er voorzichtig terug aan motorfietsen gedacht worden. Dat resulteerde in de bescheiden productie van enkele twee- en viertakt enduro’s. Modellen die vandaag zeldzamer zijn dan witte raven.
Supercar
Op vier wielen verging het Praga tot nog toe een stuk beter. Het merk richtte zich vooral op lichte prototypes voor circuitgebruik, die ook in deze contreien af en toe opdoken in de Belcar of de Dutch Supercar Challenge. Met de Nissan V6-aangedreven Bohema supercar lanceerde Praga vorig jaar overigens voor het eerst sinds in 75 jaar weer een straatauto.
Voorbeeld uit de jaren ‘20
En nu wil Praga dat huzarenstukje nog eens dunnetjes overdoen met de ZS 800. Deze motorfiets is gebaseerd op de BD 500 uit 1928. Het is dan ook een neo-retro ‘pur sang’. De motorfiets ziet er heel ‘roaring twenties’ uit, en dan bedoelen we niet dit decennium maar wel degelijk dat van een eeuw geleden.