Special Metal: Triumph Daytona 765 Limited Edition

In het kader van de Britse Wegrace GP presenteerde Triumph – dat sinds dit jaar sterk bij de GP’s betrokken is als motorenleverancier voor de Moto2-klasse – de nieuwe Daytona 765 Limited Edition.

Een aantal jaren geleden, verdween de bestaande Daytona, uit de Triumph-catalogus. De machine voldeed destijds immers niet aan de Euro 4-normen. Maar nu brengt Triumph de Daytona terug als 765 Limited Edition. Dat betekent dat de cilinderinhoud ondertussen gestegen is naar 765cc – zoals dat ook het geval is op de Street Triple – en dat de productie van dit Limit Edition-model beperkt blijft tot 765 eenheden. Tenminste, 765 eenheden voor Europa en de rest van de wereld en 765 eenheden voor de Verenigde Staten en Canada.

De Triumph Daytona 765 Limited Edition een Moto2-machine voor weggebruik én met de zege van Dorna.

Triumph windt er geen doekjes om, deze Daytona 765 Limited Edition staat heel dicht bij een Moto2-racemachine. Dat Triumph een sportieve machine rond dat 765cc triple-motorblok zou uitbrengen stond in de sterren geschreven. De machine in kwestie heeft daarvoor zelfs de ‘zegen’ van MotoGP-promotor Dorna gekregen.

Met een piekvermogen van 130 pk (aan 12.250 opm.) en een koppel van 80 Nm (aan 9.750 opm.) is dit de meest performante Triumph Daytona ooit. Triumph zegt wel dat het een Moto2-machine voor de weg is maar wanneer je de specificaties en componenten van deze Daytona 765 Limited Edition overloopt krijg je toch meer de indruk dat het een kant-en-klare circuitmotor is.

 

Zo is de Daytona 765 Limited Edition voorzien van Öhlins veringcomponenten. Vooraan is dat een NIX30 upside-down voorvork (volledig instelbaar) en achteraan een TTX36 monoshock (eveneens volledig instelbaar). Brembo tekent voor de dubbele Stylema Monobloc remklauwen vooraan en de tweezuigerremklauw achteraan. De 17-duims wielen zijn met Pirelli Diablo Supercorsa SP-banden geschoeid. Het Italiaanse Arrow tekende voor het in roestvrij staal uitgevoerde, 3-in-1 uitlaatsysteem.

Zoals we dat van een moderne sportmachine verwachten is de Triumph Daytona 765 uitgerust met een ride-by-wire-systeem. Daarnaast is er een uitschakelbaar ABS-systeem, tractiecontrole-systeem en heeft de machine een quickshifter die zowel op- als terugschakelen zonder koppeling mogelijk maakt.

 

De 765 Limited Edition is de eerste Daytona ooit die over vijf verschillende rijmodi beschikt. In dit geval zijn dat: ‘Rain’, ‘Road’ ‘Rider configurable’, ‘Sport’ en ‘Track’. Eén van de vijf rijmodi – ‘Rider configurable’ – kan je dus volledig aanpassen aan je eigen rijstijl. 

 

Met deze 765 Limited Edition heeft Triumph de ultieme Daytona neergezet en dat was ook wel de bedoeling.

 

Tekst: Bart Jacobs

Foto’s: Triumph Press

Geschreven op 26 augustus 2019
© Motoren & Toerisme