Special Metal: TTS Performance Superbusa

De Britse tuningspecialist TTS Performance viert z’n 40-jarig bestaan met een heel speciale versie van de Suzuki Hayabusa. Het bedrijf van zaakvoerder Richard Albans is gespecialiseerd in het ontwikkelen van superchargers voor motorfietsen.

Volgens Albans is de 1340 cc metende viercilindermotor van de Hayabusa een uitstekend platform voor een getunede krachtbron. Rotrex, TTS Performance eigen compressormerk, ontwikkelde een generatie 3-compressor voor de Hayabusa. Met de toevoeging van die component kan het piekvermogen van de Hayabusa meer dan verdubbelen. Het Britse weekblad MCN toonde een foto van de dynamometertests van de getunede Hayabusa, waarbij een piekvermogen van 386 pk werd bereikt. Maar TTS Performance stelt zelf dat het topvermogen van hun Superbusa beperkt (nou ja, nvdr) blijft tot 370 pk.

 

Overigens is de toevoeging van de Rotrex Gen 3-compressor niet het enige aspect waarmee de Superbusa zich van een normale Hayabusa onderscheidt. Zo monteert TTS Performance ook een eenzijdige swingarm die geïnspireerd is op die van de Kawasaki H2R, koolstof vezel wielen van Rotobox en grotere Stoptech remschijven.

TTS Performance geeft z’n Superbusa ook een hertekende kleurstelling. De wit/blauwe-kleurstelling kwam uit het graphics-programma van Kardesign, het bedrijf van designer Kar Lee. Lee voegde ook winglets aan de stroomlijn toe en werkte daarnaast ook aan versies in andere kleuren. De Britse designer verdiende in het verleden onder handen z’n sporen als lay-outer van het legendarische sportmotoren-blad Performance Bikes en verbaast de wereld regelmatig met moderne interpretaties van klassiekers uit de motorgeschiedenis.

TTS-baas Albans hoopt zo’n veertig exemplaren van de Superbusa te kunnen bouwen, die om en bij de € 50.000 gaan kosten.

 

Tekst: BJ

Foto: TTS Performanc/KarDesign

Geschreven op 18 augustus 2022
© Motoren & Toerisme