Special Metal: Yamaha XSR900

De MT-09 werd dit jaar al vernieuwd dus het was slechts afwachten tot de heritage-afdeling van Yamaha de XSR900 onder handen zou nemen. Yamaha heeft natuurlijk het geluk dat het inspiratie kan halen uit een rijke geschiedenis, voor deze XSR gaan we naar de jaren tachtig.

Vooral de kleur valt meteen op, deze is geïnspireerd op de Grand Prix-wegracers uit de jaren tachtig. Het was in diezelfde periode dat Yamaha afstand deed van het traditionele buizenframe en het Deltabox-frame introduceerde. GP-winnaar Christian Sarron benadrukte mede het succes van het Deltabox-frame door in de jaren tachtig geweldige prestaties te leveren. Ondertussen is dat frame veertig jaar doorontwikkeld en krijgen we op de XSR900 een compact en lichtgewicht aluminium frame te zien. De benzinetank met een inhoud van 15 liter is voorzien van luchtinlaten en zou de efficiëntie van de motor verbeteren.

Brembo en KYB

De remmen komen nog altijd uit het huis van Brembo terwijl de gouden KYB UPSD-voorvork volledig instelbaar is. De achtervering is van het linktype met een verstelbare KYB-schokdemper. Dankzij de nieuwe spinsmeedtechnologie is de wielenset nu 700 gram lichter dan voorheen. Een aanzienlijke reductie van het onafgeveerde gewicht. Het traagheidsmoment daalt aan de achterkant met 11% waardoor de motor responsiever aanvoelt in de bochten en tijdens het remmen.

Details

Een ronde led-koplamp kan natuurlijk niet ontbreken die vastgeklampt is met beugels van geborsteld aluminium. Andere details en verwerkte XSR-logo’s moeten duidelijk maken dat het een speciale motor is, zoals het zwarte remreservoir, spiegels aan het uiteinde van het stuur, gesmede voetbediening en een aluminium achterplaat. De ronde LCD-eenheid van het vorige model is vervangen door een 3,5 inch TFT-kleurenscherm waarmee er vier rij-modi te bedienen zijn. Ook cruisecontrol is nu beschikbaar op de XSR900.

CP3

Het motorblok kennen we natuurlijk van de MT-09 en levert een potente 119 pk bij 10.000 opm. en 93 Nm bij 7.000 opm. Via een 6-assige IMU worden alle mogelijk hellingshoeken en versnellingen in het oog gehouden om ervoor te zorgen dat de motor zo sportief mogelijk de bochten om kan zonder daadwerkelijk het asfalt te kussen. Daarnaast is er nog een quickshifter aanwezig die altijd van pas komt op dergelijke motoren. Er zijn twee kleurkeuzes; Legend Blue met goudkleurige vorken en velgen die je natuurlijk moet nemen en Midnight Black met rode accenten. Prijzen zijn voorlopig nog niet bekend.

Meer informatie op: www.yamaha-motor.eu/be/nl

Tekst: Charly de Kinderen

Foto’s: Yamaha

Geschreven op 4 november 2021
© Motoren & Toerisme