Yamaha brengt een eerbetoon aan z'n 500cc tweetakt racemachine uit de jaren '80 en '90 en de legendarische Amerikaanse piloot die er drie wereldtitels mee wist te winnen.
Yamaha brengt een eerbetoon aan z'n 500cc tweetakt racemachine uit de jaren '80 en '90 en de legendarische Amerikaanse piloot die er drie wereldtitels mee wist te winnen.
De iets oudere lezers van Motoren-Toerisme begrepen uit de inleiding hierboven ongetwijfeld dat we het over de YZR500 en Wayne Rainey hadden. De combinatie van deze twee iconen domineerde tussen 1990 en 1992 de 500cc GP's en dat in de al even befaamde/beruchte rood-witte kleuren (van een Amerikaans tabaksmerk). De favoriete rijder van teambaas 'King' Kenny Roberts leek ook in 1993 regelrecht op weg naar het kampioenschap. Maar die vierde wereldtitel in de koningsklasse zou er nooit van komen. Door een dramatische crash, tijdens de GP van San Marino op het circuit van Misano, deed Rainey in september 1993 in een rolstoel belanden. Het is dus geen toeval dat Yamaha dertig jaar na het abrupte einde van Rainey's carrière met een tribute-model komt.
De XSR900 GP is vooral een optisch eerbetoon aan een van de snelste racemachines van z'n tijdperk. De afgelopen jaren zagen we wel meer specials op basis van de CP3-aangedreven XSR900. De klassieke triple naked biedt een uitstekend platform voor meer gespecialiseerde specials die we gemeenzaam leerden kennen onder de naam 'Faster Sons'. Dat het chassis van de XSR900 wel wat weg heeft van het Delta Box-frame - een naam die Yamaha heel lang gebruikte voor de frames van z'n sportieve straatmodellen - waarmee de YZR500 destijds uitgerust was, was een meevaller. op de GP-versie zijn het frame en de swingarm van de XSR900 in zilver uitgevoerd. Yamaha nam speciaal voor de GP-versie ook de stijfheid van het frame onder handen. Dat stijvere frame moet resulteren in beter sturen. Ook het subframe werd aangepakt.
Sturen op de XSR900 GP zal sowieso anders zijn, want geheel in lijn met z'n verschijning, gaf Yamaha de machine een clip-on stuur. De machine profiteert ook van nieuwe zijcovers en een afneembare cover voor de duozit. Rode gefreesde velgen, ook een knipoog naar de officiële Marlboro Yamaha's van weleer, maken het geheel visueel af.
De XSR900 GP mag dan een eerbetoon zijn aan een racemachine uit de vroege jaren '90. De XSR900 GP komt met een nieuw 5-duims TFT-kleurenscherm met connectiviteit. De machine is uitgerust met een zesassig IMU-systeem dat het Yamaha Ride Control-systeem (YRC) aanstuurt. Verder is de machine uitgerust met cruisecontrole, een quickshift-systeem van de derde generatie en een bekrachtigde slipkoppeling.
De nieuwe XSR900 GP is leverbaar in twee verschillende kleurstellingen, Legend Red (zie foto's hierboven) en Power Grey. De leveringsdata en prijzen variëren van land
Tekst: BJ
Foto's: Yamaha Motor Press