Special (pedal) Metal: Saroléa LE60

Het was de afgelopen jaren een beetje stil geworden rond Saroléa maar nu laat het Belgische motormerk weer van zich horen met de LE60, een speed pedelec. Dat Saroléa uitgerekend dit jaar met de LE60 komt is geen toeval, want het is 120 jaar geleden dat het van oorsprong Luikse merk z’n eerste model lanceerde.

120 jaar na de 1905 – een fiets met hulpmotor – komt Saroléa met de hedendaagse versie daarvan. En dat is een state-of-the-art speed pedelec.

De verbrandingsmotor maakt weliswaar plaats voor een elektrische aandrijving, maar we gaan verder op hetzelfde elan”, aldus Bjorn Robbens, CEO van Saroléa. “Al onze expertise en jarenlange ervaring op het vlak van performance, comfort, aandrijving en carbon goten we in dit project, en combineren we met de knowhow omtrent batterijtechnologie die we in recente jaren via zusterbedrijf C-Battery hebben opgedaan. Het resultaat is een nicheproduct waar Saroléa al meer dan honderd jaar voor staat: kwalitatief, hoogtechnologisch en vooruitstrevend.

Voor de ontwikkeling van de LE60 werkte Saroléa samen met de Gentse speed pedelec-bouwer Specter. Het resultaat is een fiets met dual-motor met een piekvermogen van 1.200 Watt en een maximaal koppel van 136 Nm. Door het gebruik van koolstofvezel voor het frame werd het totaalgewicht op 26 kg gehouden. Mede door dat lage gewicht heeft de LE60 een autonomie van 130 km. Al is dat laatste natuurlijk afhankelijk van de ondersteuningstand van de dual-motor en de omstandigheden.

Opvallend is dat de Saroléa LE60 een vintage look – oa dankzij de handvatten en het zadel van het Engelse Brooks – combineert met moderne technologie. Zo is de Saroléa voorzien van een ingebouwde GPS, 4G en de mogelijkheid om de fiets te vergrendelen met een persoonlijke code. Via een smartphone-app kunnen instellingen worden aangepast en ritgegevens worden bekeken. De cockpit geeft ook toegang tot gepersonaliseerde instellingen, een trainingsprogramma op basis van getrapte wattages en laat toe om GPX-bestanden van routes op te laden. 

Er 60 exemplaren van deze Saroléa gebouwd. Die zullen per stuk € 14.000 gaan kosten. Daarmee is de kostprijs vergelijkbaar met die van een Stromer, het Duitse merk dat al jarenlang als dé referentie inzake speed pedelecs geldt. De nieuwe Saroléa LE60 wordt exclusief verkocht via de website van het merk.

 

Tekst: BJ

Bron: persbericht Saroléa

Geschreven op 11 maart 2025
© Motoren & Toerisme