Een ander argument om voor ‘overzeese’ rijders te kiezen is dat van het plateau dat de Dakar biedt. Met +40 jaar geschiedenis mag de wedstrijd al gerust een klassieker genoemd worden. Organisator Amaury Sport Organisation (ASO) mag dan van oorsprong Frans zijn, sinds de verhuis naar Zuid-Amerika – en later dus Saoedi-Arabië – is de Dakar steeds minder op Europa en zelfs Frankrijk gericht en tegelijkertijd veel internationaler geworden. Zo zijn er de jongste jaren ook behoorlijk wat Chinese deelnemers op de startlijst te vinden, voorlopig nog wel zonder wezenlijke successen.
In thuisland Frankrijk is de belangstelling voor de Dakar behoorlijk bekoeld. De dagen dat de Parijse boulevardpers genre Le Parisien, Paris-Match of VDS hele katernen en zelfs zogenaamde hors-séries aan de woestijnrally besteedden liggen ver achter ons. Franse acteurs, zangers en andere animateurs uit het lichte genre mijden de wedstrijd nu als de pest. In de sportkrant, die toch het huisblad is van ASO, moet de geïnteresseerde lezer het stellen met één pagina per dag. Quasi hetzelfde verhaal in de Franse motorpers, die ooit ‘Le Dakar’ door dik en dun steunde, wordt nu nog maar met mondjesmaat bericht over de wedstrijd.
De Dakar is dus steeds minder Europees getint qua deelnemers en media-aandacht, maar de wedstrijd biedt vooral aan constructeurs uit Europa een platform om wereldwijde merkbekendheid te verwerven.
Tekst: BJ
Foto's: KTM/Rally Zone, Hero Motosports, Honda Racing Corporation