Sunderland krijgt warm welkom in Mattighofen
GASGAS mag dan van oorsprong een Spaans (Catalaans) motormerk zijn, vandaag de dag worden de enduro- en crossmodellen van de constructeur gewoon in Mattighofen gebouwd, in dezelfde fabrieks als zustermerken Husqvarna en KTM. Ook de raceafdeling van GASGAS is in Mattighofen gevestigd. Logisch dus dat Dakar-winnaar Sam Sunderland een bezoekje bracht aan de jongens en meisjes die de RC 450 F Rally bouwden, waarmee de Brit de Dakar-rally won.
“Het is ongeloofelijk om m’n Dakar-zege met iedereen van GASGAS te vieren. Ik zal me deze dag altijd blijven herinneren. Deze overwinning kwam er dankzij het feit dat zoveel mensen in de fabiek in Oostenrijk voluit achter het rally-programma stonden. Dat ik dit resultaat met hen nu kan delen maakt het des te mooier”, aldus Sunderland bij z’n bezoek aan Mattighofen.
Bij de lancering van de nieuwe Ducati DesertX, eind vorig jaar, vielen meteen de spectaculaire actiebeelden op. Ducati had speciaal voor dat doeleind de Franse ex-motorcross en endurist Antoine Meo onder de arm genomen. De ‘Provencal’ met Italiaanse roots fungeerde niet alleen als ‘fotomodel’ op de nieuwe DesertX maar had ook z’n zegje in de finale ontwikkeling van het model. Meo liet zich in een interview met onze Franse collega’s van Moto Verte ontvallen dat we hem in 2023 weleens aan de start van de Africa Eco Rally zouden kunnen zien.
Om het offroad-potentieel van de DesertX volledig ‘te bewijzen’ wil Ducati de motorfiets ook inzetten in rally’s. Vanwege de FIM-reglementering – die geen motorfietsen met meer dan 450 cc en één cilinder toelaat, kan dat niet in de Dakar. Het technisch vrijere reglement van de Africa Eco Rally schept daarentegen wel perspectieven. We zijn alvast benieuwd. Meo nam zowel in 2016 als 2018 deel aan de Dakar-rally en won toen telkens twee etappes. Z’n beste eindresultaat was een 4e plaats in 2018.
Na de spectaculaire crashes van HRC-fabrieksrijders Ken Roczen en Chase Sexton, in de whoops tijdens de Supercross van Oakland, bleek dat de frames van de Honda CRF450R’s té (!) flexibel waren. Met andere woorden, de aluminium frames, gaven te veel mee bij het nemen van het wasbord. Tenminste, dat is het nieuws waarmee voormalig Yamaha USA -fabrieksmonteur, Steve Matthes mee uitpakte tijdens de wekelijkse Fly Racing Racer X podcast, waarin de AMA Supercross-ronde in San Diego uitgebreid aan bod kwam.
Het Honda-fabrieksteam zou tussen de supercrossen van Oakland en San Diego zich volop op het frame geconcentreerd hebben én dat resulteerde tijdens de derde ronde van het AMA Supercross-kampioenschap in de zege van Sexton.
erin geslaagd zijn om veel flexibiliteit in de aluminium crossframes van het merk ‘in te bouwen’. Vijfentwintig jaar geleden, bij het debuut van de 1997 CR250R klonk het nog dat het aluminium framel te stijf was voor motorcross, én zeker voor supercross. Het was meteen ook de reden waarom viervoudig AMA Supercross-kampioen Jeremy McGrath na de introductie van het allereerste aluminium frame één maand voor het seizoensbegin alsnog Honda voor Suzuki omruilde.
Tekst: BJ
Foto's: GASGAS, Ducati MediaHouse, HRC en archief M&T