Next Generation Supersports: Vers bloed voor de SSP600
Bij de start van deze eeuw was het toen nog piepjonge WK Supersport mondiaal misschien wel de spectaculairste klasse. De afgelopen jaren zat de klasse echter in verval en was de spoeling qua motorfietsen erg dun. Het waren voornamelijk Yamaha's en Kawasaki's die de dienst uitmaakten, samen met enkele MV Agusta's. Om de klasse het broodnodige vers bloed te geven, boog de werkgroep Superbike van de FIM - waaronder de Supersport 600-klasse valt - zich over nieuwe reglementen. Enerzijds werd er daarbij vastgehouden aan de bestaande reglementering aangaande cilinderinhoud en cilinders.
Vanaf 400cc tot 600cc viertakt 4-cilinders
Vanaf 500cc tot 675cc viertakt 3-cilinders
Vanaf 600cc tot 750cc viertakt 2-cilinders
Daarnaast wordt er nu ook een Next Generation-reglement geïmplementeerd. Dat is gericht op modellen die omwille van hun cilinderinhoud niet binnen de bestaande reglementering vallen. Zij krijgen verplichte elektronica aan boord, die via het ride-by-wire-systeem hun toerentallen controleert. Drie motorfietsen die we dankzij het Next Generation-reglement dit jaar al in het WK Supersport in actie zullen zien zijn:
Ducati Panigale V2