Sportnieuws: 1000e Ducati-podium in WK Superbike

Alvaro Bautista’s zege in de eerste race van de WK Superbike-ronde in het Tsjechische Most, was de 1000e voor een Ducati-rijder. De fabrikant uit Bologna was er vanaf de allereerste race in het WK Superbike, op Donington Park in 1988, bij.  Het was op die Paaszondag, voormalig wereldkampioen 500 cc Marco Luchinelli die met winst in de tweede race, Ducati z’n eerste zege in het WK Superbike bezorgde. Luchinelli reed toen met een 851, de stamvader van de Ducati-dynastie in het WK Superbike.

Succesvolle jaren negentig

Het was de Fransman Raymond Roche die voor Ducati’s eerste wereldtitel in het WK Superbike zorgde. Roche deed dat in 1990 op een 888. Diezelfde Ducati 888 was de machine zijn waarop de Amerikaan Doug Polen in 1991 en 1992 twee wereldtitels won. Eind 1993 introduceerde Ducati de 916, een model dat tot een rijdende legende zou uitgroeien en waarvan het design zelfs vandaag nog steeds overeind staat.

De productieversie van de legendarische 916.

Ondertussen had Ducati de Engelsman Carl Fogarty aangeworven. ‘Foggy’ zou uitgroeien tot een regelrechte ster en bezorgde de fabriek in 1994 en 1995 de wereldtitel. Daarna liet de man uit Blackburn in Lancashire zich verleiden door het (Britse) Castrol Honda-fabrieksteam, om een gooi naar de wereldtitel te doen op de RC45. Maar ook in 1996 zou de wereldtitel in Bologna blijven en dat dankzij de Australiër Troy Corser.

Met vier wereldtitels achter z'n naam is Carl Fogarty nog steeds de meest succesvolle Ducati-rijder in het WK Superbike.

Nadat hij eind ’96 al opnieuw voor Ducati tekende, slaagde Carl Fogarty er in 1998 en 1999 opnieuw in om de wereldtitel te pakken. De cilinderinhoud van de Ducati superbike is dan al richting 996 cc geëvolueerd en dus gaat hij dan door het leven als ‘996’.

Ook in het eerste decennium van de 21e eeuw blijft Ducati succesvol. Troy Bayliss pakt in 2001 z’n eerste van drie Superbike-wereldtitels op de Ducati 996 R. Die 996R is overigens het laatste model dat op de dan al legendarische 916 is geënt. Vanaf 2003 lost de 999, een machine met een geheel nieuw design de 916-dynastie af. Mechanisch blijft het recept evenwel hetzelfde; een dikke desmodromische V-twin, die dan naar, je raadde het al, 999 cc is geëvolueerd. Engelsman Neil Hodgson schenkt de 999 een eerste wereldtitel in 2003, z’n landgenoot James Toseland doet dat een jaar later nog eens over. Twee jaar later is het de beurt aan Troy Bayliss (opnieuw) om de laatste wereldtitel voor de 999 te pakken.

 

Troy Bayliss behaalde in 2001 z'n eerste van drie Superbike-wereldtitels voor Ducati.

De laatste titels

Een reglementswijziging voor het seizoen 2008 zorgde ervoor dat de Ducati ‘s vanaf dan met een cilinderinhoud van maximaal 1100 cc mochten aantreden. Dat ‘trof’ want een jaar eerder had Ducati al z’n nieuwe superbike, de 1098, gelanceerd. Bayliss pakte in datzelfde seizoen z’n derde en laatste wereldtitel op de 1098 F08. Ducati’s tot nog toe laatste wereldtitel volgde in 2011, toen Carlos Checa wereldkampioen werd op 1198. Later volgden de Panigale R, en Ducati’s huidige superbike, de Panigale V4 R.

De R-versie van de Ducati 1098.

De Spanjaard Alvaro Bautista zorgde in 2019 tijdens de openingsronde van het WK Superbike, op Phillip Island, voor de eerste zege van de Panigale V4 R. In Most tekende Bautista afgelopen weekend voor Ducati’s 1000e podium in het WK Superbike. Bij het ingaan van de zomerstop, leidt Aruba.it Ducati’s Alvaro Bautista met 298 punten, het wereldkampioenschap Superbike.

Alvaro Bautista mocht na afloop van de eerste race op zaterdag Ducati's 1000e podiumplaats in het WK Superbike vieren!

Tekst: BJ

Foto’s: Ducati Media House

Geschreven op 1 augustus 2022
© Motoren & Toerisme