Sportnieuws: Ducati stelt Desmo450 MX voor

Ducati's jaarlijks après-skifeestje 'Campioni in Pista' was dé gelegenheid om z'n toekomstige crossmotor voor te stellen.

 

De komst van Ducati (en ook Triumph) is al een hele winter lang hét gespreksonderwerp nummer één in motorcrosskringen. Maar ook buiten deze kleine microcosmos baarde Ducati's nieuwe project opzien. Nu is het dus eindelijk zover. Een maandagochtend - gelukkig ligt Blue Monday alweer een week achter ons -  is misschien niet het meest voor de hand liggende moment om zo'n belangrijke motorfiets voor te stellen, maar daar trekken ze zich in Bologna niks van. Overigens, het Campioni in Pista-evenement von zoals de traditie het betaamt gewoon in Madonna di Campiglio plaats. 

Als we eerlijk zijn, waren de eerste foto's van de nieuwe Desmo450 MX een beetje een afknapper. Lag het aan de livrei, die een beetje dertien in een dozijnachtig aandeed, of deed het rood ons gewoon te veel aan 'Big Red' denken? Maar bij nader inzien, en dat deden we dankzij de detailfoto's hieronder, wist Ducati toch weer heel eigen accenten te leggen.

Geen verrassingen wat de uitlaatlijn betreft. Ducati koos voor een titanium lijn van Akrapovic. Let wel op het vrij rechte spatbord en het compact zijschild/nummerplaat. Foto: Ducati Media House
Brembo remhendel en -pomp. Aan de andere stuurhelft is een hydraulisch koppelingshendel van Brembo gemonteerd.
Ducati koos voor de Desmo450 MX voor veerelementen van Showa. Het betreft hier een fabrieksversie van de voorvork. Een keuze die een beetje verrast, maar ook weer niet want Showa levert oa ook al de voorvork voor de Panigale V2. De groef bovenaan het voorspatbord biedt ruimte aan het GPS-systeem van GET waarmee het team data kan verzamelen. Foto: Ducati Media House
Ducati combineert op de Desmo450 MX een Brembo remklauw met een Galfer remschijf.
De typeaanduiding is duidelijk van de radiatorflap af te lezen.
De rechterzijde van de Desmo450 MX met zicht op het aluminium twin sparframe, het hitteschild van de Akrapovic uitlaatlijn, het gefreesde rempedaal en de cover van de STM koppeling. Foto: Ducati Media House.
De linkerkant van de motor met de gefreesde schakelpedaal, framebeschermers, en de startmotor.

Het duurt nog even vooraleer we de Desmo450 MX écht in actie zullen zien. Ducati Corse vindt het nog iets te vroeg om in februari al mee te rijden in de Assoluti D'Italia, de wedstrijdserie die als warm-up voor de MXGP geldt. Pas medio maart zullen testrijders Antonio Cairoli en Alessandro Lupino in actie komen in het Italiaanse Motocross Pro Prestige MX1-kampioenschap. 

Tekst: BJ

Foto's: Ducati Media House

Geschreven op 22 januari 2024
© Motoren & Toerisme