Sportnieuws: Ducati stelt MotoE-prototype voor

Vanaf 2023 neemt Ducati de fakkel over van Energica als exclusief motorleverancier voor de MotoE-klasse. De MotoE is een elektrische raceklasse die in het voorprogramma van (sommige) Europese MotoGP-ronden wordt verreden. Voorlopig heeft de MotoE nog geen echte WK-status, maar gaat de klasse als zogenaamde ‘world cup’ door het leven.

Dat Ducati vanaf 2023 de exclusieve leverancier van motorfietsen voor de MotoE zou worden was al een tijdje bekend. Maar tot nu toe loste de constructeur uit Borgo Panigale amper iets over de machine waarmee dat zou gaan gebeuren.

Nu weten we dus dat de eerste elektrische Ducati-racemachine als V21L door het leven zal gaan. De ontwikkeling van de V21L zit al in een vergevorderde fase en dat moet ook, want begin 2023 moet Ducati 18 raceklare én identieke exemplaren van de machine kunnen leveren aan de teams die in de MotoE uitkomen.

Het team dat Ducati’s MotoE-machine ontwikkelde kwam daarvoor met unieke technische oplossingen, zo heeft de batterij van de V12L de natuurlijke vorm van het midden van de machine gekregen. De batterij weegt 110 kg en heeft een maximumcapaciteit van 18 kWh. In het startgedeelte van de machine zit een stopcontact met een laadcapaciteit van 20 kWh. Binnenin bestaat de batterij uit 1152 cilindrische cellen van het type ‘21700’. De koolstofvezel behuizing van de batterij fungeert ook als dragend onderdeel voor het chassis.

 

De batterij van de  V21L kan van zodra de motorfiets de garage binnenkomt opnieuw opgeladen worden. Het duurt drie kwartier om de batterij tot een capaciteit van 80% op te laden. De batterij en motor worden gekoeld via een dubbel gesloten circuit van vloeistofkoeling.

De elektrische motor van de Ducati V21L werd door een technische partner van de constructeur ontwikkeld. Ducati zegt niet welk bedrijf dat is, maar geeft in z’n persbericht wel aan dat het kon leren van de expertise binnen de Volkswagen Group. Zo wisselde het ontwikkelingsteam in Borgo Panigale informatie uit met het Volkswagen Group Centre of Excellence (CoE) in het Duitse Salzgitter. Maar ook Lamborghini en Porsche zouden hun duit in het zakje gedaan hebben.

De elektrische motor zelf zou 21 kg wegen en een maximaal toerental van 18.000 opm hebben. Dat resulteert in een vermogen van 150 pk, en een maximaal koppel van 140 Nm. In handen van testrijder Michele Pirro zou de V21L reeds een topsnelheid van 275 km/u bereikt hebben op het circuit van Vallelunga (nabij Rome).

 

Tekst: BJ

Foto's: Ducati Media House

Video: YouTube.com/Ducati

Geschreven op 30 juni 2022
© Motoren & Toerisme