Sportnieuws: E-Honda maakt wedstrijddebuut in Japans MX-kampioenschap

Hoe graag we ook motorcross - tenslotte dé nationale motorsport van België - kijken, van het Japans kampioenschap in de discipline liggen we bepaald niet wakker, tenzij een elektrische Honda crossmotor er z'n wedstrijddebuut maakt.

Dat Honda op een elektrische crossmotor broedt is bepaald geen geheim meer. Reeds in 2019 presenteerde het merk tijdens de Tokyo Motorcycle Show een eerste versie van de CR Electric. Tegelijkertijd maakte ook zusterbedrijf Mugen sier met een evolutieversie van z'n E.Rex, een eigen interpretatie van een elektrische crossmotor. Daarna werd het lang stil rond het project. 

Honda toont CR Electric op Tokyo Motorcycle Show

De stilte die jarenlang om het project heen hing werd eerder deze maand verbroken door het bericht dat een nieuwe versie van de CR Electric z'n wedstrijddebuut zou maken tijdens de laatste ronde van het Japans kampioenschap motorcross. Die finale ronde vindt traditioneel tijdens het laatste weekend van oktober in Saitama plaats. In een ver verleden stuurden Japanse merken geregeld één van hun Amerikaanse of Europese sterren naar Saitama én de wedstrijd fungeerde ook als lanceerplatform voor een aantal viertaktmodellen van de eerste generatie zoals de Honda CRF 450 R en de Yamaha YZ250F. 

De testrijder van dienst voor de CR Electric in Saitama was de Amerikaan Trey Canard. De dertiger is de belangrijkste testrijder van HRC's Amerikaanse team - met de Australische Lawrence-broers als sterrijders - en kan bogen op een meer dan behoorlijk palmares (AMA 250 SX- + AMA 250 MX-kampioen). Canard hield zich dit jaar naast het afstellen van de Amerikaanse versies van de HRC CRF250R en -450R op American Honda's testterrein in Corona, ook bezig met R&D-werk in Japan. Onze Amerikaanse collega Don Maeda van Swapmoto LIVE was afgelopen weekend in Saitama en interviewde er Canard over z'n testwerk met de Honda CR Electric en het raceweekend.

Dat Honda uitgerekend nu z'n CR Electric in actie toont in het Japans kampioenschap zou weleens kunnen te maken hebben met de komst van de Stark Varg. Van die elektrische crossmotor rijden ondertussen al de eerste exemplaren in Europa rond. Bovendien blijkt de Zweeds-Spaanse machine ook nog eens razendsnel te starten eens het hek naar achter klapt. Niemand zal het graag openlijk toegeven maar de gevestigde constructeurs in het Enduro/MX-segment voelen nu allemaal wel de hete adem van deze elektrische wolf (Varg is Zweeds voor wolf, nvdr.)  in de nek.  

Video: Kijk hoe makkelijk de Stark Varg de holeshot pakt in het Britse Arenacross-kampioenschap

Honda vierde vorig jaar z'n 50e verjaardag als fabrikant van crossmotoren en won in die halve eeuw behoorlijk wat wereldtitels. Dat Honda in dit segment blijft geloven én investeren mag 

Holeshots!

Met een kopstart win je uiteraard nog geen wedstrijd, maar de holeshot pakken (een term die oorspronkelijk uit het Amerikaanse BMX komt maar z'n weg naar het MX en ook andere motorsporttakken vond) is door de jaren wél een dingetje geworden. Zowel in de GP's als in het Amerikaans kampioenschap wordt er een holeshot-klassement bijgehouden. Honda-testrijder Canard lukt in Saitama tweemaal (op drie starts, nvdr) met de CR Electric. Meteen een mooi gemiddelde. 

Trey Canard en de CR Electric (41) bleken razendsnel te starten in Saitama. Foto: Honda Racing Corporation

Misschien hadden Honda Racing Corporation (HRC) en testrijder Canard meer van het debuut van de CR Electric verwacht. De Amerikaan werd nipt tweede in de eerste manche, maar verdween na een aanrijding met de Australische Yamaha-rijder Jay Wilson uit de wedstrijd in de tweede. De zege leek eindelijk voor het grijpen in de derde manche toen Canard op drie minuten van het einde crashte. 

De Amerikaan Trey Canard (41) en Australiër Jay Wilson (27) waren de snelste rijders van het weekend in Saitama. Foto: Honda Racing Corporation.

Ondanks de tegenvallende eindresultaten was de conclusie van HRC-teammanager Taichi Honda positief. Hij dankte het R&D-team om de CR Electric wedstrijdklaar te maken en testrijder Canard om het potentieel van de machine te laten zien, ook al had de Amerikaan er vooraf maar beperkt mee getest. Tenslotte zei Honda dat ze de ervaring die ze in elk van de drie manches in Saitama op hadden gedaan, gingen aanwenden om de machine verder te ontwikkelen. 

Een droomdebuut maakte de CR Electric niet in Saitama, maar Honda maakte wel een punt door als eerste Japans motormerk met een elektrische motorfiets tegen machines met een verbrandingsmotor uit te komen in een crosswedstrijd. Dat zoiets in het eigen Japans kampioenschap gebeurde is geen toeval, want de manches zijn er korter maar het hele concept ervan is ook toegespitst op experimentatie. De Japanse constructeurs nemen een op z'n minst afwachtende houding aan ten opzichte van de elektrificatie van motorfietsen. Voorlopig gaat alleen Kawasaki met de Ninja e-1 en Z e-1 elektrische productiemodellen op de markt brengen. Maar Honda heeft afgelopen weekend wel aan de (motorsport)wereld getoond dat het volop werk maakt van elektrificatie en dat past helemaal in de nieuwe strategie van Big Red. 

Positieve imagoboost voor HRC

Voor HRC van de andere kant was de laatste ronde van het JMX in Saitama en het debuut van de CR Electric dé ideale gelegenheid om de spotlights op een positieve ontwikkeling binnen 's werelds grootste race-afdeling te richten. Zeker nu HRC een nachtmerrie-seizoen moet doorstaan in de MotoGP, met als absoluut dieptepunt het vroegtijdige vertrek van Mark Marquez, is elke vorm van positieve publicitieit méér dan welkom...

The Couch Racer: Het trieste einde van een sprookjeshuwelijk

Tekst: BJ

Bron: persbericht Honda Racing Corporation

Foto's: Honda Racing Corporation

Video: YouTube.com/Swapmoto LIVE

Geschreven op 30 oktober 2023
© Motoren & Toerisme