Achtergrond kampioenschap: het FIM Endurance World Championship is het officiële wereldkampioenschap uithoudingsrace voor motorfietsen. Met iconische races als Le Mans en de Bol D’Or, maar ook Suzuka (Japan, thuis van enkele grote constructeurs) is de inzet groot. Een startveld van meer dan 60 teams per jaar strijdt er om de titel van wereldkampioen in de EWC en Stock (een meer gerestricteerde) klasse. Tussen de teams met fabrieksondersteuning strijdt MototechEWC als Belgisch team mee met een Yamaha R1.
FIM EWC: pre-race 8h SlovakiaRing
Voorafgaand aan de race:
Slechts 3 weken na een desastreuze 24u van Le Mans, komt MototechEWC naar Slovakije, voor de 8u van de Slovakiaring. Sebastien Le Grelle blijft deze keer thuis en vaste rijder Bram Lambrechts (B) zit terug in de basis, naast Gregory Fastré (B) en Camille Hedelin (FR). In Le Mans gooiden crashes roet in het eten en helaas begint het in Orechová Potôň niet beter. De vrije trainingen op dinsdag zijn een ramp voor bijna alle 32 teams. Met een totaal van maar liefst 52 crashes zit de schrik voor de baan er goed in. MototechEWC deelt 2 keer in de klappen.
Op donderdag begint dan het officiële gedeelte van de test, en de crashes van dinsdag zitten bij iedereen nog vers in het geheugen omdat veel teams dag en nacht gesleuteld hebben om de race- en reservemotor klaar te krijgen. Die terughoudendheid reflecteert zich ook in de rondetijden van de privé-teams. Bij de fabrieksteam speelt materiaal (en de kost ervan) natuurlijk minder en rol en die blijven voluit gaan.
Donderdag, eerste officiële vrije training: het is koud, maar nog eventjes droog, al toont de radar dat de regen met rasse schreden dichterbij komt. Enkele teams profiteren ervan om nog even een snelle tijd te zetten, maar MototechEWC laat zich er niet toe verleiden want in een training en kwalificatie die gegarandeerd in het nat zullen verreden worden, levert dat niets op. Zij gebruiken de eerste minuten om het nieuwe motorblok in te rijden. Wanneer het dan begint te druppelen, komt iedereen binnen om regenbanden. Het duurt wel even voordat de piste nat genoeg ligt om die regenbanden te laten werken, dus de meeste teams wachten even om terug te hervatten. Uiteindelijk rijdt MototechEWC in het nat rondetijden die gelijk zijn aan het gros van het veld.
Donderdag, eerste kwalificatie: elk van de rijders mag 20 minuten in de regen rijden. Fastré gaat als eerste de baan op, maar niet voor lang. De stijfheid van zijn crash van 2 dagen terug speelt hem parten en hij komt terug binnen vanaf plaats 27. Hij wil zich sparen voor de tweede kwalificaties en in tussentijd zijn spieren wat losmaken. Dan gaat Hedelin de baan op en dat doet hij schitterend; oorspronkelijk op plaats 14, en na de rode vlag onderbreking houdt hij een 17e plaats vast. Bram worstelt wat met het vertrouwen in de voorkant en in de snelle linkerbocht, waardoor hij op een 24e plaats binnenkomt.
Op zich zijn die plaatsen geen probleem, maar de rondetijden van de snelste piloten wel. Om te kwalificeren moet elke piloot binnen de 109% van de snelste rondetijd van de snelste rijder blijven en veel (zelfs top-) teams hebben het daar moeilijk mee. Meer dan een kwart van de rijders zouden hierbij afvallen na de eerste kwalificatie, dus de tweede wordt extra belangrijk.