Een doorslaggevend succes is het vooralsnog niet, de terugkeer van de dikke allroads in de Rally-Raids. Cervantes won wel makkelijk z’n klasse, maar deed dat tegen slechts twee andere tegenstanders. Pedrero had in de Maxi Trail-klasse al helemaal geen tegenstand. Bovendien is de media-impact van een wedstrijd als Baja Aragon buiten Spanje eerder minimaal. Bereik je met de Dakar nog het grote publiek, dan is dat niet het geval met wedstrijden van dit niveau.
Maar, als drie constructeurs in een tijdspanne van enkele maanden, min of meer officieel een ‘mainstream’-hoogpoter inzetten in een rally buiten het WK Rally-Raid dan is dat toch een signaal naar de FIM en Dakar-organisator ASO toe… De vraag is echter of Harley-Davidson, Triumph en Yamaha wel een (nieuw) platform nodig hebben om de offroad-capaciteiten van de Pan America, Tiger 900 en Ténéré 700 te laten zien? En zo ja, wat dan met de veiligheid? Een beperking van de topsnelheid tot 160 km/u zoals in het WK Rally-Raid nu het geval wordt, dringt zich dan op.
Lucky Explorer, zeg maar het allroad-submerk van MV Agusta, volgt dan weer de conventionele strategie. Volgend jaar zal het met een team in de gekende Lucky Explorer-kleuren deelnemen aan de Dakar-rally. Op dit ogenblik is het nog niet duidelijk op welke motorfietsen dat zal zijn, maar het zullen er in ieder geval geen van eigen makelij zijn. MV Agusta opteert dus (nog) voor de 450-route én de grote media-aandacht die de Dakar nog steeds weet te genereren…
Tekst: BJ
Foto’s: Yamaha Racing, Harley-Davidson, Triumph Press