Stand van zaken: verkoopcijfers eerste jaarhelft

De eerste jaarhelft zit erop, dus is het tijd voor een update over de motormarkt. Ondanks de minder sympathieke weergoden ziet het algemene beeld er positief uit, al valt er nog steeds een kanttekening te maken bij de tweedehandsmarkt.

In de eerste helft van 2024 zijn er 15.542 nieuwe motorfietsen ingeschreven, een stijging van 1,7 procent ten opzichte van 2023. Dit is geen spectaculaire uitspatting, maar gezien het slechte weer toch een mooie prestatie. Alleen de maand juni was een tegenvaller met 20,2% minder inschrijvingen dan in juni 2023. Potentiële kopers kwamen goed voorbereid naar de showroom en wisten precies wat ze zochten. Een andere factor voor het relatief succes is de prijzenslag van de afgelopen maanden. Veel merken hadden flinke voorraden en gaven aanzienlijke kortingen, wat het tot een ideale periode maakte om op zoek te gaan naar een nieuwe motor. Ook nu nog zijn er met de zomermaanden aantrekkelijke deals. Het fileleed van de afgelopen maanden, waarin weeral records werden verbroken, zal ook hebben bijgedragen tot deze surplus. 

Honda doorbrak in 2023 de jarenlange dominantie van BMW en is ook in 2024 goed op weg om de eerste plaats te behouden. Honda noteert een stijging van 2,5% met 2.457 modellen, terwijl BMW achterblijft met een daling van 5,6%, ondanks de introductie van de nieuwe GS. Mogelijk wachten geïnteresseerden op de R 1300 GS Adventure en lopen de leveringen van de nieuwste modellen nog niet helemaal vlot. Andere opvallende stijgers zijn Yamaha (+21,4%) en Kawasaki (+18,1%), die de derde en vierde plaats innemen, waarschijnlijk dankzij sterke commerciële acties in de eerste maanden van 2024. Piaggio en KTM hebben het moeilijk, terwijl Harley-Davidson een mooie groei laat zien. De populaire 125 cc-markt daalt lichtjes met 1,3% en ook de interesse bij de grote capaciteit motoren (1000 cc+) neemt met 2,8% af. Dit ten gunste van het middensegment dat ongeveer met vijf procentpunten stijgt.

Tot slot de veelbesproken tweedehandsmarkt. Deze stijgt licht met 3,1% ten opzichte van 2023, maar vergeleken met het referentiejaar 2022 is er nog steeds een steile daling van 24,6%. De technische keuring voor verkoop lijkt dus nog niet helemaal verteerd te zijn. Op de tweedehandsmarkt blijft Honda de grootste, gevolgd door BMW met een flinke stijging van 21%.

Door het slechte weer in het voorjaar werden er minder kilometers gereden, waardoor de werkplaatsen voorlopig nog geen grote drukte hebben gezien. Maar zodra de zon doorbreekt, stromen de aanvragen voor onderhoud en reparaties binnen en kunnen de wachttijden snel oplopen. Wacht dus niet te lang!

De verkoop van elektrische motorfietsen blijft achter en volgt verre van de trend die we bij elektrische auto's zien. In stedelijke gebieden doen elektrische scooters het echter wel goed, wat daar een logische keuze is.

Alle cijfers en grafieken.

Tekst: Charly de Kinderen

Bron: Traxio

Geschreven op 8 juli 2024
© Motoren & Toerisme