Steeds meer vrouwen stappen op de motorfiets

Motor- of scooterrijden is niet meer alleen een mannenzaak. Rijscholen zien het percentage vrouwen dat het motorrijbewijs haalt de laatste tijd aanzienlijk stijgen.

Is de motorfiets een mannenzaak? Minder en minder. Rijscholen melden immers een gestage stijging van het aantal vrouwen dat komt aankloppen om het motorrijbewijs te halen. Het aandeel van vrouwelijk cursisten bedraagt tegenwoordig zo’n 20 à 30%. Bij VAB Rijschool is van 2015 tot en met 2019 het aantal vrouwelijk cursisten (voor rijbewijs A, A1 en A2) met 41% gestegen. Een en ander betekent dat het aantal vrouwen dat het motorrijbewijs heeft en ook met de motor of scooter op pad gaat, de komende tijd zal stijgen.

Trend

Motorrijden (en in iets mindere mate scooterrijden) is vooral een bezigheid van mannen geweest. Harde cijfers over het aantal motorrijdende vrouwen in ons land zijn er niet. Cijfers uit het buitenland bevestigen wel de trend dat vrouwen de motor en scooter ontdekken. In Nederland is één op de vijf nieuwe motorrijders een vrouw. Tussen 2014 en 2018 steeg bij onze noorderburen het aantal vrouwen die hun rijbewijs haalden, met ruim 40% (van 4.060 naar 5.799). In Zwitserland is het percentage vrouwen op de motor 15%. En dat aandeel is groeiend. Bij de scooterbezitters is het aandeel vrouwen hoger (zo’n 20%). Het zijn dan vooral vrouwen tussen 20 en 30 jaar die voor de scooter kiezen, vooral uit mobiliteitsoverwegingen. Duits onderzoek wijst uit dat het percentage motorrijdende vrouwen op 9,9% ligt. Bij de jongeren (18 tot 29 jaar) ligt dat percentage echter hoger: 14,4%.

 

 

Kleding

Een andere indicatie is de verkoop van specifieke motorkleding. Bij EKO-Motorwear zegt Fabrice Vyvey: “We zien reeds geruime tijd een grotere belangstelling bij dames om zelf te gaan motorrijden. Door de groeiende groep van dames die zelf motorrijden, zoeken zij ook naar meer gespecialiseerd materiaal.” Vyvey schat dat zo’n 10% van de motorrijders vrouw is. Sarah Demeyer van RAD voelt ook aan dat er een groeiende interesse is van vrouwen voor de gemotoriseerde tweewieler. Als ze kijkt naar de verhouding man/vrouw voor de verschillende producten dan is die bij jassen in textiel 72/28, broeken in textiel 81/19 en motorjeans 74/26. Het gaat, zo stipt Sarah Demeyer aan, echter niet alleen om vrouwen die zelf rijden, maar ook om vrouwen die als passagier meerijden.

Twee getuigenissen

Fabienne Vijverman is 47 en behaalde in maart 2019 haar motorrijbewijs (rijbewijs A). Tot dan toe had ze een vijftal jaar met een scooter 125 cc gereden. Met haar rijbewijs B mocht ze met zo’n gemotoriseerde tweewieler met een cilinderinhoud van 125 cc het verkeer in. “Die scooter had ik vooral voor plezierritjes en ook wel eens om mee naar mijn werk in Brussel te gaan,” aldus Fabienne Vijverman. “Mijn man rijdt al jaren motor en zo’n 125 cc scooter was niet aangepast aan langere uitstapjes samen. Daarom ben ik op een motorfiets met een grotere cilinderinhoud overgestapt. Motorrijden is voor ons hobby. Je beleeft op een motor het landschap anders dan in een auto. Net alsof de wereld er op de motor mooier uit ziet. We zijn naar Frankrijk gereden, de Ardennen, de Eifel... Mijn man rijdt al 20 jaar motor. Het is zijn hobby en was ‘s zondags weg. Ik ging nooit mee als passagier. Eigenlijk is een motor altijd een droom geweest. Die stond op mijn bucketlist. Ik ben blij dat ik het rijbewijs A behaald heb. Nu is het een gemeenschappelijke hobby en kunnen we samen van de vrijheid genieten.” Hoe zijn de reacties van buitenstaanders op haar tweewielerhobby? “Je ziet ze schrikken: oei, een vrouw. Men verwacht dat niet vaak en meestal denkt men dat je een passagier bent. Vrouwen reageren heel gevarieerd. Sommige vinden het cool. Ik volg ook Facebook-groepen van vrouwen die motorrijden, onder andere die van WRWR (Women Riders World Relay). WRWR vraagt aandacht voor vrouwen op de motor. Zij ijveren bijvoorbeeld voor nog beter aangepaste motorkledij.”

Florence Goblet (34) heeft sinds eind november vorig jaar haar motorrijbewijs op zak. Ze rijdt met een 125 cc motor, maar wil naar een zwaardere overstappen. Wat betekent voor haar motorrijden? “Het gevoel van vrijheid. Het is plezierig. Het was een droom motor te rijden. Vrienden gaven me zin om te gaan rijden. Via Fedemot in Luik heb ik rijlessen gevolgd. De realiteit kwam overeen met mijn dromen. Ik heb vroeger wel eens als passagier meegereden en dat heeft me ook overtuigd om het rijbewijs te gaan halen. Ik wilde daarna ook niet meer als passagier mee.” Hoe zijn de reacties? “Leuk. Als je je helm op hebt, ziet men niet meteen dat je een vrouw bent. Er zijn genoeg vrouwen die motorrijden. Mijn vriendinnen zijn vooral verrast. Ze hebben de reactie van ‘Wij ook!’. Motorrijden is niet alleen voor mannen.”

 

Bron: persbericht FEBIAC

Foto's:  FEBIAC en Pieter Pacques

Geschreven op 18 februari 2020
© Motoren & Toerisme