AC: KTM heeft in de VS gaandeweg aan marktaandeel gewonnen, van 2,6% in 2009, tot 8,6% in 2019. Maar dat werd, in vergelijking met de Japanse constructeurs, bewerkstelligd met een relatief smal productaanbod. Dit jaar hebben jullie daar echter de 390 Adventure en de elektrische mini’s aan toegevoegd. Zijn er nog andere lichte subsegmenten waarin jullie nieuwe KTM- en Husqvarna-modellen gaan introduceren?
SP: “Een van de zaken die we uit de coronacrisis geleerd hebben is dat lichte motorfietsen een heel belangrijk segment zijn geworden, zelfs in de Verenigde Staten. De 390 Adventure leidt die transitie en dat geldt evenzeer voor alle lichte Husqvarna-modellen.”
AC: Nu we het toch over lichte en middenklasse motorfietsen hebben, hoe zit het met de ontwikkeling van het nieuwe gamma 500 cc twins dat Bajaj zal bouwen, werd dat proces afgeremd door de coronacrisis? Wanneer verwachten jullie deze motorfietsen te lanceren?
SP: “Het tegendeel is waar. Gezien onze ervaringen van de laatste maanden hebben we de ontwikkeling van dit project opgedreven. De 500 cc-klasse zal een heel belangrijk segment worden, zeker in de traditionele motorlanden waar ze als motorfiets voor A2-rijbewijshouders verkocht kunnen worden. In de zogenaamde opkomende markten zullen deze 500 cc het premium segment gaan vormen. Het wordt dus een belangrijke volgende stap voor onze bestaande klanten die nu op een 125 of 390 Duke rijden. De ontwikkeling van dit subgamma gebeurt in het O&O-centrum van Bajaj in Pune maar wordt ondersteund door onze eigen O&O-afdeling. De toekomstige krachtbron is een parallel-twin die vergelijkbaar is met de bestaande 790/890-motoren, maar dan met een cilinderinhoud van 500 cc.”