Stefan Pierer over: De samenwerking met Bajaj en toekomstige modellen

In deel 2 van het interview met Stefan Pierer, heeft de CEO van de Pierer Mobility Group het over de samenwerking met Bajaj, het wereldwijd groeiende belang van lichte motorfietsen en toekomstige modellen van de groep.

Tekst: Alan Cathcart/BJ

Foto's: Alan Cathcart, KTM Images, Husqvarna Images

AC: Wat jullie partner Bajaj betreft, moest die even lang als KTM z’n fabrieken sluiten?

SP: “Ja, zij lagen ook voor zes weken stil. Maar wat er in India gebeurde is interessant. India had een van de strengste lockdowns, met militairen die de naleving ervan moesten controleren. Maar ze hebben ook bepaalde ‘Red Zones’ waar het virus actiever is dan elders en dat was dus erg problematisch. Toen Bajaj midden mei de toestemming kreeg om z’n fabrieken te heropenen, duurde het nog meer dan een week vooraleer de bevoorradingsketen weer op gang kon komen. Als je leverancier zich in een van de ‘Red Zones’ bevindt, zijn ze nu nog steeds gesloten. En mis je ook maar één onderdeel in een motorfiets dan heb je geen afgewerkt product om te verzenden. India werden bovendien ook de motorwinkels gesloten en daar komt nog eens een extra complicatie bovenop want tegelijkertijd werden er ook nog eens extreem strikte emissienormen geïntroduceerd door in één keer van BS4 naar BS6 (lokale benaming voor emissienormen, nvdr) over te stappen. Eigenlijk wil, meneer Modi (de Indiase premier) iedereen richting elektrische voertuigen drijven.

AC: De nieuwe 390 Adventure, die ook in India gebouwd wordt,  zou dit jaar tot één van jullie bestsellers moeten uitgroeien. Is er een probleem geweest met de levering ervan?

SP: “Gelukkig brak het coronavirus in Europa pas uit nadat de eerste partij van het model al gebouwd en verzonden was. En dus konden we daarmee aan de initiële vraag voldoen. Bajaj heeft nu z’n productie heropgestart met de exportmodellen als primaire focus en dus krijgen de KTM- en Husqvarna-modellen prioriteit. We verwachten dat we aan de grote vraag naar dat model te kunnen voldoen en dat met een iets langere leveringstermijn. Het is heel dankbaar om te zien hoe goed het model ontvangen werd, als een lichte motorfiets met echte allroad-capaciteiten.”

Pierer is blij met de positieve ontvangst van de nieuwe KTM 390 Adventure. Foto: KTM Images/Sebas Romero

AC: KTM heeft in de VS gaandeweg aan marktaandeel gewonnen, van 2,6% in 2009, tot 8,6% in 2019. Maar dat werd, in vergelijking met de Japanse constructeurs, bewerkstelligd met een relatief smal productaanbod. Dit jaar hebben jullie daar echter de 390 Adventure en de elektrische mini’s aan toegevoegd. Zijn er nog andere lichte subsegmenten waarin jullie nieuwe KTM- en Husqvarna-modellen gaan introduceren?

SP: “Een van de zaken die we uit de coronacrisis geleerd hebben is dat lichte motorfietsen een heel belangrijk segment zijn geworden, zelfs in de Verenigde Staten. De 390 Adventure leidt die transitie en dat geldt evenzeer voor alle lichte Husqvarna-modellen.”

AC: Nu we het toch over lichte en middenklasse motorfietsen hebben, hoe zit het met de ontwikkeling van het nieuwe gamma 500 cc twins dat Bajaj zal bouwen, werd dat proces afgeremd door de coronacrisis? Wanneer verwachten jullie deze motorfietsen te lanceren?

SP:Het tegendeel is waar. Gezien onze ervaringen van de laatste maanden hebben we de ontwikkeling van dit project opgedreven. De 500 cc-klasse zal een heel belangrijk segment worden, zeker in de traditionele motorlanden waar ze als motorfiets voor A2-rijbewijshouders verkocht kunnen worden. In de zogenaamde opkomende markten zullen deze 500 cc het premium segment gaan vormen. Het wordt dus een belangrijke volgende stap voor onze bestaande klanten die nu op een 125 of 390 Duke rijden. De ontwikkeling van dit subgamma gebeurt in het O&O-centrum van Bajaj in Pune maar wordt ondersteund door onze eigen O&O-afdeling. De toekomstige krachtbron is een parallel-twin die vergelijkbaar is met de bestaande 790/890-motoren, maar dan met een cilinderinhoud van 500 cc.”

Zien we over enkele jaren een Husqvarna Svartpilen met 500 cc paralleltwin op de markt komen?

AC: Wanneer mogen we deze motorfietsen op de markt verwachten?

SP:  “Die planning is nog steeds om de eerste 500 cc twin over twee jaar op de markt te zetten. Dus in 2022. Maar er zullen verschillende versies komen, met Adventures en Dukes en dat zowel bij KTM als bij Husqvarna.

AC: Wat de groei van het middensegment betreft, van de verwachte 500 cc-modellen tot de nieuwe 890’s, denk je dat deze een stuk van de verkopen van jullie duurdere en zwaardere modellen zoals de 1290 Super Duke enz, gaan opslokken?

SP: “We zien nu, post-corona, dat er minder vraag is naar zwaardere motorfietsen en dat geldt voor zowat alle constructeurs, dan naar lichtere en middelzware modellen. Dit zal wellicht blijven duren tot de crisis helemaal verteerd is, iets wat wij pas ten vroegste eind 2021 verwachten. In de auto-industrie verwachten de constructeurs 20% minder vraag na de corona-epidemie en dat tot eind 2021. Gedurende die hele periode zullen mensen vooral lichte en middelzware motorfietsen willen kopen, en een pak minder zware motorfietsen. Al kan ik op de daling van dat laatste segment geen percentage plakken. Het is nog te vroeg om dat te kunnen zeggen, maar wij verwachten alleszins een afnemende vraag in het premium-segment.

Terwijl de lichtere en middelzware segmenten van de motormarkt groeien, ziet Pierer de vraag naar zware premium machines de komende jaren afnemen.

AC: Werken jullie nog steeds aan de introductie van een nieuw gamma twin Husqvarna’s voor 2022?

SP: “Zeker. Het wordt een Adventure-achtig model zoals de Norden 901 conceptmotor die we vorig jaar op de EICMA lieten zien. Het is op komst.

AC: Komt er naast die allroad ook een 100% straat-versie?

SP: “We focussen in de eerste plaats op een allroad. Een pure straatversie zou later kunnen komen.”

AC: Krijgt de productieversie van de Norden het 790- of het 890-motorblok?

SP: “De productieversie komt met het 890-blok.

 

Deel 1 van ons interview met Stefan Pierer kan je hier lezen

Vorige week namen we de nieuwe KTM 390 Adventure 'in dienst' als langeduurtester

In deel 3 van ons interview heeft Stefan Pier het over Motorsport in coronatijden, de rol van GASGAS binnen de groep en het toenemende belang van elektrische tweewielers.

Geschreven op 9 juni 2020
© Motoren & Toerisme