Motoren & Toerisme-medewerker Alan Cathcart kreeg onlangs de gelegenheid om KTM-baas Stefan Pierer uitvoerig te interviewen. Over het heden en de toekomst van z’n groep, die nu de grootste Europese motorfabrikant is. In het eerste deel van het interview komen de samenwerkingen tussen KTM en enerzijds CF Moto en anderzijds Gas Gas, aan bod.
Tekst: Alan Cathcart/BJ – Foto’s: Alan Cathcart, GasGas
“Onze 790 paralleltwin motor hebben we overgeheveld naar CF Moto. In plaats van geld in dat bedrijf te investeren hebben we dus intellectuele eigendom ingebracht. Op basis van dat bestaande motorplatform hebben we hen geholpen om de nodige onderdelen te vinden in China, zodanig dat ze een quasi identiek motorblok kunnen vervaardigen. Niettemin, zal de Chinese versie er één met gereduceerde toleranties en mindere prestaties zijn, tegenover de Europese versie.”
“Op dit moment praten we met CF Moto om hun motorfietsen buiten China te distribueren. Ze hebben leuke producten waarbij (KTM-designer) Gerald Kiska geholpen heeft qua vormgeving. We zijn verder heel tevreden over de samenwerking met hen. De grootte van het bedrijf past goed bij KTM, laten we nu dus afwachten welke CF Moto-producten door het 790 paralleltwin blok zullen worden aangedreven. Over een jaar zullen ze dus hun eigen 2021-modellen bouwen, waarbij de MT800 het eerste model zal zijn. Intern zijn we nu aan het bekijken welk merklogo we op die motorfiets zullen zetten.”