In deel 1 van M&T-medewerker Alan Cathcarts interview met Stefan Pierer kon je lezen hoe de KTM-baas wil gaan samenwerken met CF Moto en GasGas. In dit tweede deel gaat het over de toekomst van KTM’s zustermerk, Husqvarna.
Tekst: Alan Cathcart/BJ – Foto’s: Alan Cathcart, Husqvarna Images
“Momenteel hebben we met Husqvarna een groot marktaandeel in de off-road-segmenten. We verwachten dat die markt min of meer stabiel zal blijven aan de huidige grootte. De grote groei bij Husqvarna zal dus van straatmotoren moeten komen. En dat zowel met lichte motorfietsen als met machines uit de middenklasse. Op middellange termijn willen we een Husqvarna tweecilinder-gamma lanceren als 2022-modellen. Het motorplatform daarvoor wordt de 890cc paralleltwin die we dit jaar tijdens de EICMA zullen lanceren.”
“Onze manier van opereren, vertoont erg veel gelijkenissen met die van de auto-industrie. Het motorplatform is het duurste onderdeel qua ontwikkeling, zeker wat motorfietsen betreft! Als je zo’n platformen creëert moet je ze ook kunnen delen onder je verschillende merken, anders zal je geld tekort komen. Dat heb ik geleerd van de auto-industrie waar ze die strategie perfect onder de knie hebben. Kijk maar naar de manier waarop het werkt bij VW, Audi, Skoda en Seat.”