Vorige week kon je hier al lezen hoe Stefan Pierer de samenwerking met CF Moto en GasGas ziet en wat de toekomst voor Husqvarna zal brengen. In het derde en laatste deel van het interview met Pierer heeft hij het over KTM, de sportpolitiek van het merk, mogelijke toekomstige samenwerkingen en
Over elektro-mobiliteit. "Van buitenuit lijkt het of we niet meespelen op het gebied van e-motorfietsen. Maar qua O & O staan we wel aan het scherpe eind wat elektro-mobiliteit betreft. Twee zaken hebben de commercialisering ervan afgeremd. Eerst en vooral moesten we Husqvarna in de groep zien te integreren. Het vraagt nu eenmaal tijd om dat met zo’n grote naam te doen. Maar nu bouwen we ipv 6.000 nu 50.000 Husqvarna’s per jaar en daarbij maken we winst. De tweede reden waarom we nog niet alle registers opentrokken op het gebied van e-motorfietsen is dat destijds – bij het begin van de elektro-mobiliteit – motorfietsen met een hoog voltage niet winstgevend waren. Als je de afgelopen 10 jaar, de geschiedenis van de elektro-mobiliteit overloopt dan zie je dat Vectrix niet alleen de eerste bouwer van e-scooters was maar ook als eerste bankroet ging."
Over nieuwe e-motorfietsen. "Wat we uit onze ervaring geleerd hebben is te focussen op 48-volt motoren die geen zware veiligheidsvereisten vergen inzake logistiek en ons dealernetwerk. Dat maakt dat je met die e-motorfietsen het gaat tussen e-fietsen en A1-motorfietsen kan opvullen. Die zullen zo’n 10 kW (13,6 pk). In de komende twee jaar zal je dan ook een grote variatie aan e-producten van al onze merken – KTM, Husqvarna, GasGas, Bajaja – te zien krijgen. Samen met Bajaj hebben we een reeks e-motoren ontwikkeld die tussen de 3 en 10 kW produceren en afhankelijk van het concept lucht- of watergekoeld zijn. Deze e-motoren zullen nu geïndustrialiseerd worden in India, net zoals dat met onze eencilinder verbrandingsmotoren het geval is, en zullen de krachtbron zijn voor een grote verscheidenheid aan producten.”