Stefan Pierer over: Motorsport, GASGAS en elektrische tweewielers

In het derde en laatste deel van ons interview met Stefan Pierer , gaat het over motorsport in tijden van corona, de integratie van het pas verworven GASGAS in de groep en de nakende komst van elektrische modellen.

Tekst: Alan Cathcart/BJ

Foto's: GASGAS Press, KTM Images, Husqvarna Images, Husqvarna 

 

AC: Hebben jullie nog steeds plannen om met een Husqvarna twin deel te nemen aan het American Flat Track-kampioenschap?

SP: “Voor de coronacrisis was dat inderdaad onze ambitie, maar aangezien daardoor één en ander veranderd is, hebben we dat project voor minstens één jaar uitgesteld. Vooraleer we een finale beslissing daarover nemen, willen we bekijken hoe het American Flat Track-kampioenschap zich verder ontwikkeld. Het project is dus niet geschrapt, maar uitgesteld. We zijn overigens nog steeds aanwezig in de eencilinder-klasse van het American Flat Track-kampioenschap en dat met zowel Husqvarna als KTM. Beide merken zijn daar erg succesvol. Bovendien is het perfect voor ons omdat we met een kant-en-klaar product uit het motorcross deel kunnen nemen. Dat loopt dus goed en voldoet bovendien aan ons objectief waarin de klant het succesvol kan opnemen tegen officiële teams.”

Shayna Texter is één van KTM's uithangborden in het American Flat Track-kampioenschap.

AC: KTM is Ready to Race, maar de meeste motorsport-kampioenschappen en dan vooral die met internationale verplaatsingen zijn afgelast of uitgesteld. Welke impact heeft de pandemie op KTM’s motorsport-activiteiten?

SP: “De impact is tweeledig, er is een positieve impact en een negatieve. De negatieve impact betekent uiteraard dat we niet kunnen racen – en dat is nu net waar we van houden! Langs de andere kant, als je niet racet, spendeer je ook geen geld aan materialen, reizen en alle andere kosten. Je bespaart onmiddellijk veel geld uit en blijft thuis om in leven te blijven. Maar, het lijkt er nu toch op dat MotoGP vanaf eind juli opnieuw van start gaat. Waarschijnlijk gebeurt dat met twee meetings in Jerez en van daar gaat het naar Tsjechië (Brno, nvdr), en Oostenrijk (Red Bull Ring, nvdr). Al blijft het nog afwachten hoeveel toeschouwers er daadwerkelijke aanwezig zullen mogen zijn op deze evenementen. Maar het ziet er niettemin goed uit en ik ben er zeker van dat we opwindende races gaan zien.  Iedereen is erop gebrand om terug het circuit op te kunnen. Ik denk dat de hele paddock en alle betrokken constructeurs achter de door Dorna genomen beslissingen staan. Zo hebben ze de ontwikkeling voor anderhalf jaar ‘bevroren’ , waardoor we het huidige materiaal ook volgend jaar kunnen gebruiken. Deze intelligente beslissing van Dorna was een grote hulp voor ons. Ik verwacht dan ook dat MotoGP bij z’n terugkeer sterker als ooit voordien zal zijn.”

 

Red Bull KTM's MotoGP-kopman Pol Espargaro tijdens een recente privé-test op de Red Bull Ring.

AC: Hoe staat het er in de offroad-takken  voor?

SP: “Offroad is uiteraard onze expertise, waarin we dit jaar een extra grote uitdaging zijn aangegaan met een derde merk. Dat helpt zeker. We hebben nu al zoveel erg competitieve rijders dat je alleen al tussen de rijders van Husqvarna, KTM en GASGAS een soort van wereldkampioenschap zouden kunnen organiseren. Maar het lijkt er nu op dat het WK Motorcross (MXGP) op 2 augustus opnieuw van start zal gaan in Rusland. En net als iedereen kunnen we haast niet meer wachten.”

AC: En in de Verenigde Staten is het Supercross-kampioenschap net opnieuw van start gegaan…

SP:Ja, in Salt Lake City worden de zeven resterende meetings van de AMA Supercross-kalender afgewerkt. En Cooper Webb won vorige week woensdag voor KTM op z’n 450 SX. Iedereen hier is dan ook heel blij om te zien dat er niet alleen opnieuw wordt gecrosst, maar ook omdat KTM terug op het podium staat!

AC: Ok, da’s duidelijk. Sorry, om erover te beginnen maar dit jaar werden jullie wel door Honda verslagen in Dakar-Rally en dat voor de eerste maal in bijna twee decennia! Hoe reageert KTM daarop?

SP: “Ik denk dat er een positieve en negatieve kant aan zit. Maar na 18 overwinningen, was het wel eens tijd dat er ook een ander merk kon winnen. Al was het alleen maar omdat zoiets de attractiviteit van de wedstrijd terug verhoogt. Dus denk ik dat zoiets bij de sport hoort. That’s racing. Je incasseert het en je begint extra hard te werken om de volgende maal te kunnen winnen. Een tweede plaats is een tweede plaats maar je staat nog altijd op het podium. Maar opnieuw de Dakar winnen zou niettemin erg leuk zijn! We zullen ons best doen om dat volgend jaar in januari proberen waar te maken.”

Laia Sanz schitterde, op haar GASGAS RC450F, tijdens de Dakar-rally.

AC: Laia Sanz reed een hele goede Dakar-rally op de GASGAS, betekent dat dan ook dat we ons volgend jaar aan een groter GASGAS-team in de Dakar mogen verwachten?

SP: “Dat een vrouw het zo goed doet in zo’n zware wedstrijd als de Dakar, betekent voor ons een bijzonder mooi verhaal. Dit was een uitstekende marktlancering voor GASGAS onder KTM-leiding en er zullen volgend jaar zeker twee toprijders voor GASGAS in de Dakar uitkomen.”

AC: Hoe verloopt de integratie van GASGAS in de KTM-groep en wat zijn jullie plannen voor nieuwe GASGAS-producten?

SP: “Eigenlijk gaan we dezelfde strategie gebruiken die we reeds succesvol bij Husqvarna hebben toegepast, maar dan alleen met offroad-producten. Dat betekent concreet dat er een GASGAS-versie, zowel wat enduro als motorcross betreft, komt van alle bestaande KTM motor-versies.  Deze GASGAS-versies gaan vanaf september dit jaar in productie en de eerste enduromodellen zullen aan de de Euro 5-normen voldoen. De GASGAS trialmachines maken nu al deel uit van de line-up en worden zowel in de VS als in Europa behoorlijk goed verkocht. Ik ben heel tevreden dat we nu eindelijk die leemt in ons offroad-gamma hebben kunnen opvullen!”

 

Met de trialmachines van GASGAS, zoals deze TXT 250, heeft de Pierer Mobility de laatste leemte in z'n offroad-gamma nu definitief opgevuld.

AC: Verkopen jullie momenteel alleen GASGAS trialmachines met benzinemotoren, en komen er in de toekomst ook elektrische modellen?

SP: “Momenteel hebben we inderdaad alleen trialmachines met verbrandingsmotoren. Maar zoals je weet zijn we pioniers wat elektrische tweewielers betreft. Een trialmotor leent zich uitstekend voor een elektrische aandrijflijn. We zijn dan ook al bezig aan de ontwikkeling van de TXE.”

AC: Hoe staat het met toekomstige wegmotoren van GASGAS?

SP: “Daar bestaan momenteel geen plannen voor. Voorlopig blijft GASGAS een puur offroadmerk.”

AC: Toen we mekaar, nu bijna een jaar geleden, voor het laatst spraken had je het over het groeipotentieel voor de elektrische tweewielermarkt. Volgens jullie en Bajaj zat dat ergens anders dan bij de e-motorfietsen met een hoge wattage waar merken als Harley-Davidson en Zero op focussen. Hoe zit het nu met het programma voor een elektrisch gamma dat jullie samen met Bajaj ontwikkelen?

SP: “Gelukkig hadden we de ontwikkeling van de aandrijflijn afgerond voor de coronacrisis toesloeg. Het is dus klaar om in productie genomen te worden door verschillende merken en in verschillende motor-versies, variërend van 4 tot 10 kW. We hebben zowel lucht- als watergekoelde aandrijflijnen. De ene versie leent zich eerder voor bromfietsen en dergelijke, terwijl het andere gebruikt kan worden voor lichte motorfietsen en scooters, voor A1-rijbewijzen.

AC: Wanneer krijgen we die nieuwe E-producten van KTM dan te zien, want jullie kondigden eerder dit voorjaar aan niet naar de grote internationale motorshows zoals Intermot en EICMA te gaan?

SP: “Over het algemeen vormen zulke beurzen belangrijke mijlpalen voor de hele motorindustrie, maar gezien de huidige coronasituatie hebben de volksgezondheid en het welzijn van ons personeel, ons aangezet om dit jaar niet aan deze shows deel te nemen. Op deze indoorevenementen verzamelen honderdduizenden bezoekers zich voor langere tijd in gesloten ruimtes. In de huidige toestand betekent zoiets dat zulke evenementen zelfs met de juiste planning behoorlijk riskant blijven.”

Wat onze E-producten betreft, die krijg je zeker in de komende maanden te zien. Ik heb zelf al de nieuwe elektrische Chetak scooter van Bajaj. Het allereerste e-product van dit programma. Spoedig zal je, gebaseerd op datzelfde platform, ook de eerste e-producten van Husqvarna te zien krijgen."

 

De Bajaj Chetak is het eerste nieuwe model dat gebruik maakt van de gezamenlijk - door Bajaj en KTM - ontwikkelde elektrische aandrijflijn.

AC: Als Husqvarna ook de elektrische kaart gaat trekken, hoe zit het dan wat dat betreft met GASGAS?

SP: “Onze drie merken zullen allemaal elektrische producten hebben, en dat gebaseerd op hun eigen doelpubliek. Zo zullen we in de toekomst GASGAS als merk voor e-mountainbikes gebruiken, maar dan wel met de bedoeling om die via bestaande motordealers te gaan verkopen.”

AC: Vooraleer jullie vorig jaar een joint venture aangingen, was er al een commerciële link tussen GASGAS en het Spaanse e-motormerk Torrot. Maakt Torrot nu ook deel uit van die joint venture?

SP: “Nee, dat niet maar Torrot zal in z’n fabriek in Girona instaan voor de assemblage van de e-trialmotoren. Wij leveren de materialen daarvoor aan en zij maken daar het afgewerkt product van. En voor die dienst betalen wij hen.”

De elektrische modellen voor kinderen zoals deze KTM SX E5 zullen een belangrijke rol spelen in de ontwikkeling van de volgende generaties motorrijders.

AC: Jullie hebben dit jaar de SX-E5 en de Husqvarna E-E5 als elektrische beginnersmodellen voor kinderen gelanceerd. Voldoet de verkoop ervan aan jullie verwachtingen?

SP: “Inderdaad, die voldoet aan onze verwachtingen. Maar ik denk niettemin dat we nog meer werk moeten maken van het laten ontkiemen van e-mobiliteit in de laagste segmenten van de gemotoriseerde tweewielermarkt. Er is al een enorme markt voor elektrische fietsen in Europa, nu moeten we die zien uit te breiden naar kindermotoren, alsook naar motorfietsen voor sport- en vrijetijdsgebruik. Ik ben er zeker van dat offroad in de toekomst elektrisch aangedreven zal worden. Het maakt niet uit of het daarbij om Motorcross of Trial gaat, het zal gebeuren. Wat bromfietsen en scooters betreft zullen we datzelfde beeld reeds over twee à drie jaar tijd zien.  Ik verwacht dan ook een zeer mooie toekomst voor elektrische tweewielers.”

AC: Is dat dan meteen ook de reden waarom jullie Pexco, vroeger jullie strategische partner wat elektrische fietsen betrof, verworven hebben als dochterbedrijf binnen de Pierer Mobility-groep? Jullie zijn nu sterk betrokken op de markt van de elektrische fietsen.

SP: “Inderdaad. En gelukkig gebeurde dat eerder dan oorspronkelijk voorzien was. Eind december vorig jaar hebben we Pexco in de Pierer Mobility Group geïntegreerd. Tegen februari waren we daar volledig mee klaar. Ik heb Husqvarna E-Mobility als een volledig eigen dochterbedrijf opgericht en daar is Pexco dan in opgegaan. Dit jaar zullen we in de Midden-Europese landen, dus Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk, al zo’n 60.000 eenheden verkopen. Vanaf volgend jaar zullen we ons echter op heel Europa richten en dat met de merken Husqvarna E-bikes (fietsen) en R Raymon. We zullen daarbij ook gebruik maken van ons bestaand netwerk van motordealers want e-fietsen en e-mountainbikes worden meer en meer als gemotoriseerde tweewielers beschouwd. Daardoor worden ze ook voor de motordealers een steeds belangrijker product. Bovendien zijn die motordealers ook vertrouwd met het geven van service, het verlenen van garantie en het verhelpen van eventuele problemen met de batterijen. Ik denk dat het voor dealers een groot voordeel is om naast de bestaande motorfietsen met verbrandingsmotoren ook onze lijn e-fietsen en e-mountainbikes te verdelen.”

AC: Over welke prijsvork hebben we het dan als het over elektrische fietsen gaat?

SP: “Die beginnen bij € 3.000 en gaan richting € 7.000 à 8.000. En dan hebben we het over het equivalent van een lichte motorfiets, een serieuze gemotoriseerde tweewieler.”

Elektrische fietsen zoals deze Husqvarna Hard Cross 6 moeten de komende jaren een belangrijke rol gaan spelen in de productmix van de groep.

AC: Laten we afsluiten met de joint venture tussen jullie strategische partner Bajaj en Triumph. TVS is één van de belangrijkste rivalen van Bajaj in India en is tegelijkertijd de strategische partner van het bedrijf waarnaar u altijd verwijst als ‘de vriendelijke rivalen van hier verderop’, BMW. TVS heeft net Norton gekocht, en het ziet er nu naar uit dat Bajaj en Triumph nu een uitgebreidere overeenkomst hebben. Wat vindt u daarvan wat KTM betreft?

SP: “Rajiv Bajaj heeft me altijd goed op de hoogte gehouden van de overeenkomst met Triumph. Bovendien speelt dit voor KTM niet echt, aangezien we geen merk met een heel lange geschiedenis zijn.  Ik denk dat Bajaj door deze overeenkomst tegelijkertijd ook z’n productiecapaciteit versterkt en dat dit ook voordelen heeft voor de bevoorradingsketen, waardoor ook onze samenwerking intenser kan worden. Hoe dan ook, we praten met mekaar. Maar het duurde wel een hele tijd , drie jaar, om dit allemaal op poten te zetten. En dat zijn we als sportmerk niet echt gewoon. Wat het verwerven van Norton door TVS betreft: dat is naar mijn mening niet onmiddellijk een goede beslissing. Ze doet me een denken aan Mahindra (een ander Indiase auto-en motorconstructeur) dat de rechten op BSA verwierf. Ik denk dat er na de coronacrisis een consolidatie in de motorindustrie zal plaats vinden. Het zal dan ook niet makkelijk zijn om dan een nieuw merk uit de grond te stampen, want dat is wat TVS moet doen met Norton.”

AC: Welke effecten van de coronacrisis zal de motorindustrie op lange termijn ondervinden?

SP: “Zoals ik reeds zei, lichtere en middelgrote motorfietsen zijn al erg belangrijk aan het worden want gemotoriseerde tweewielers worden nu echt cruciaal in de urbane mobiliteit. Een sterk gedeelte van die impact zal van elektrische tweewielers met een laag voltage tot 12 kW komen. Dat segment wordt naar mijn mening de drijvende kracht voor de toekomst. Wat de hogere segmenten van de motormarkt betreft denk ik dat vooral de premium merken met heel speciale producten zullen overleven. Maar voor nieuwkomers zal er geen plaats meer zijn.  Dat is tenminste mijn mening. Die consolidatie zal zeker plaats vinden en dat betekent voor ons dat de Japanse constructeurs onze enige concurrenten zullen zijn. Harley bevindt zich in een eigen niche, net als Ducati en Triumph. Als deze merken dan, in plaats van elkaar te bekampen, eens met elkaar spraken… Ze zouden er allemaal baat bij hebben inzake bevoorradingsketens of andere zaken. Dertig jaar geleden bouwde KTM niet meer dan 6.000 eenheden per jaar. Nu zitten we aan 300.000, maar op BMW na zijn onze Europese collega’s nauwelijks of niet gegroeid. Wij willen marktaandeel van de Japanners en van niemand anders. Dat is immers wat ik graag doe, het op het circuit tegen de Japanners opnemen!”

 

Deel 1 van het interview met Stefan Pierer.

Deel 2 van het interview met Stefan Pierer.

 

 

 

Geschreven op 10 juni 2020
© Motoren & Toerisme