Dat de éminence grise van de internationale motorjournalistiek uitgerekend nu z'n Ducati laat veilen is geen toeval. Afgelopen weekend was het immers 30 jaar geleden dat op het circuit van Donington Park de allereerste wedstrijd ooit van het WK Superbike plaats vond. Een wedstrijd die gewonnen werd door Marco Lucchinelli op een Ducati 851 en meteen ook het begin van de Ducati-saga in het WK Superbike betekende.
Allereerste klanten-versie
Cathcarts machine heeft het chassisnummer 850009 en was daarmee de allereerste klanten-versie van een desmoquattro-aangedreven motorfiets die door Ducati werd afgeleverd. Alan dankte dat privilege aan z'n vriendschap met Ducati-ingenieur Massimo Bordi. Bovendien wou Alan de motorfiets ook inzetten in de Nieuw-Zeelandse BEARS-serie. BEARS stond daarbij voor 'British European American Race Series'. Die plannen kregen echter een flinke knauw toen de Italiaanse douane beslag legde op de Ducati 851 als gevolg van een vakbondsactie. Cathcart zou z'n Nieuw-Zeelandse racecampagne uiteindelijk op een luchtgekoelde Ducati F1 afwerken.
In het voorjaar van 1988 werd de Ducati 851 alsnog geleverd bij Cathcart, thuis in Engeland. Daar bleek al vlug dat de 851 aan een mysterieus ontstekings-kwaaltje leed en zo noodgedwongen terug naar Bologna moest. Cathcart werkte z'n Europees raceprogramma dan maar met de door Bob Brown geprepareerde Ducati F1 af. En die machine bleek sneller dan de kit-versies van de 851 waarmee Cathcart op de circuits de degens kruiste. Initieel had Massimo Bordi Cathcart zelfs een fabrieksversie van het Desmoquattro-blok beloofd, maar dat kwam er nooit. De reden daarvoor moeten we zoeken bij de carters die nog gebaseerd waren op die van de Pantah, maar niet berekend waren op het vermogen van de Desmoquattro's en daardoor gingen barsten.